Game Mania artwork

Ransomware aanval bij Game Mania

Update 13.01.2022 17.00u

Op maandagochtend 10 januari omstreeks 3u00 werd Game Mania getroffen door een ransomware aanval.  Een externe veiligheidsexpert onderzoekt momenteel de situatie, alsook de infrastructuur en bestaande veiligheidsprocedures van Game Mania.

Wat we momenteel zeker weten is dat de daders toegang hebben gehad tot een server waarop diverse bedrijfsinformatie staat, waaronder persoonsgegevens van onze klanten. Het gaat om algemene persoonsgegevens zoals naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer.
Omdat wachtwoorden en betaalgegevens door ons niet worden opgeslagen op deze server zijn deze met zekerheid niet gecompromitteerd.

Wij kunnen niet met zekerheid zeggen of de daders specifiek toegang hebben gehad tot jouw gegevens maar feit is dat ze hier wel de gelegenheid tot hebben gehad. Vandaar dat wij zoveel mogelijk klanten uit voorzorg hebben geïnformeerd via e-mail en de autoriteiten op de hoogte hebben gebracht.

Als hackers persoonsgegevens hebben, bestaat de kans dat ze die verkopen. Hierdoor bestaat het risico dat cybercriminelen contact met u opnemen via mail of sms met de vraag om geld of om uw wachtwoord te wijzigen. Lijkt een bericht verdacht, ga er niet op in maar meld dit. In de FAQ onderaan deze pagina kan je vinden waar je dit kan melden.

Het datalek veroorzaakt geen hinder voor onze activiteiten. Zowel onze fysieke winkels als webshop zijn operationeel. Onze klanten kunnen van onze diensten gebruik maken zoals gewoonlijk.

Wij onderzoeken momenteel de situatie en proberen die zo snel mogelijk te herstellen. De cyberveiligheid van onze klanten en hun data zijn voor ons heel belangrijk. Wij bieden onze excuses aan voor elk ongemak dat u mogelijks ondervindt.


Update 13.01.2022 14.00u

Op maandagochtend 10 januari omstreeks 03u00 werd Game Mania getroffen door een ransomware aanval.

De daders hebben toegang gehad tot een server waarop diverse bedrijfsinformatie staat, waaronder persoonsgegevens. Het gaat om algemene persoonsgegevens zoals naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer. Wachtwoorden en betaalgegevens werden niet gecompromitteerd.

Wij onderzoeken momenteel de situatie en proberen die zo snel mogelijk te herstellen.

 

Veelgestelde Vragen

Game Mania is op maandag 10 januari omstreeks 3u00 het slachtoffer geworden van een ransomware aanval. De daders hebben toegang gehad tot een server waarop diverse bedrijfsinformatie staat.

Na het datalek hebben we onmiddellijk alle getroffen systemen offline gehaald. Wij onderzoeken momenteel de situatie en proberen die zo snel mogelijk te herstellen.

We hebben ook een melding gemaakt bij de privacy-autoriteiten in België en Nederland.

Wat we momenteel zeker weten is dat de daders toegang hebben gehad tot een server waarop diverse bedrijfsinformatie staat, waaronder persoonsgegevens van onze klanten. Het gaat om algemene persoonsgegevens zoals naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer.
Omdat wachtwoorden en betaalgegevens door ons niet worden opgeslagen op deze server zijn deze met zekerheid niet gecompromitteerd.

Wij kunnen niet met zekerheid zeggen of de daders specifiek toegang hebben gehad tot jouw gegevens maar feit is dat ze hier wel de gelegenheid tot hebben gehad. Vandaar dat wij zoveel mogelijk klanten uit voorzorg via e-mail hebben geïnformeerd en de autoriteiten op de hoogte hebben gebracht.

Als hackers persoonsgegevens hebben, bestaat de kans dat ze die verkopen. Hierdoor bestaat het risico dat cybercriminelen contact met u opnemen via mail of sms met de vraag om geld of om uw wachtwoord te wijzigen. Lijkt een bericht verdacht, ga er niet op in maar meld dit bij de Fraudehelpdesk. Meer informatie om u tegen ‘phishing’ te beschermen vindt u via deze link.

Het datalek veroorzaakt geen hinder voor onze activiteiten. Zowel onze fysieke winkels als webshop zijn operationeel.

Na het datalek hebben we onmiddellijk alle getroffen systemen offline gehaald. We werken momenteel met een externe veiligheidsexpert om de situatie te onderzoeken en zo snel mogelijk te herstellen.

We hebben ook een melding gemaakt bij de privacy-autoriteiten in België en Nederland.

De cyberveiligheid van onze klanten en hun data is voor ons een topprioriteit. We werken er dan ook hard aan om de situatie zo snel mogelijk te herstellen.

Een externe veiligheidsexpert onderzoekt de situatie, alsook de infrastructuur en bestaande veiligheidsprocedures van Game Mania.

Eens de situatie hersteld, zullen we de aanbevelingen van onze partner implementeren en gepaste maatregelen nemen om de cyberveiligheid van Game Mania verder te optimaliseren.

💛 Stay safe and keep on gaming! 💚