Horizon Forbidden West guerilla games

De geschiedenis van Guerrilla Games: een Nederlandse studio die de PlayStation-topserie Horizon maakt.

De komende tijd staat voor veel PlayStation-gamers vooral in het teken van het langverwachte vervolg op een van de beste adventuregames van de afgelopen jaren. Nadat we in 2017 hebben kunnen genieten van Horizon Zero Dawn, komt op 18 februari eindelijk Horizon Forbidden West uit op PlayStation 4 en PlayStation 5. Wist je al dat deze games zijn ontwikkeld door een Nederlandse studio genaamd Guerrilla Games? Daar mogen we – of je nou zelf in dit koude kikkerlandje woont of dat het je noorderburen zijn – met z’n allen maar wat trots op zijn! Guerrilla Games komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Er gaat een lange geschiedenis aan game-ontwikkeling, fusies en naamsveranderingen aan vooraf. Voor de release van Horizon Zero Dawn had de Amsterdamse studio dan ook al ruimschoots zijn strepen verdiend, al was het toch vooral Zero Dawn waarmee het bedrijf écht vriend en vijand wist te verrassen. Maar Guerrilla was voor die game echt geen onbekende binnen de game-industrie. Sterker nog: voor de oprichting van de studio hadden diens kopstukken al een indrukwekkende reputatie opgebouwd.

De beginjaren

Guerrilla Games komt namelijk voort uit Lost Boy Games, dat weer een samensmelting is van drie verschillende, kleinere Nederlandse studio’s: Digital Infinity, Formula en Orange Games. Laatstgenoemde was de studio van Arjan Brussee, die inmiddels ook wel liefkozend de peetvader van de Nederlandse game-industrie wordt genoemd. Hij maakte naam voor zichzelf door in de jaren 90 de cultplatformer Jazz Jackrabbit af te leveren. Niet alleen de vlotte gameplay maakte het spel zo succesvol, ook het feit dat je voor een paar gulden of frank bij de lokale computer- of tijdschriftenhandel een floppydisk met de eerste spelwereld kon kopen, legde de game bepaald geen windeieren. Dat was nog eens goede marketing!

jazz jackrabbit2

Maar dat was allemaal nog voor de samensmelting van de eerder genoemde studio’s naar Lost Boys Games, dat aan het begin van dit millennium werd opgericht als tak van mediabedrijf Lost Boys. De studio wilde zich in die beginjaren eigenlijk al richten op het creëren van nieuwe, unieke games met eigen personages. Door een gebrek aan connecties was het echter erg moeilijk om geïnteresseerde uitgevers te vinden die deze spellen aan de man konden brengen. Daarom ontwikkelde de studio in het begin vooral spellen in opdracht voor andere bedrijven, zoals een game gebaseerd op televisiehit Big Brother en de GameBoy Color- en Advance-spellen Rhino Rumble, Invader en Black Belt Challenge. Op zichzelf leuke games, maar alles behalve de gigantische hits waar Guerrilla later om bekend zou komen te staan.

In die eerste paar jaar bleek maar eens te meer hoe oogverblindend snel deze industrie kan zijn. Moederbedrijf Lost Boys werd opgekocht door een Zweeds mediabedrijf en Lost Boys Games werd afgesplitst en ging onafhankelijk verder. Al die veranderingen zijn eigenlijk niet zo van belang voor dit verhaal. Wat telt is dat de studio in 2003 werd omgedoopt tot de ontwikkelaar die het nu is: Guerrilla Games.

Killzone

Killzone Het was in 2004 dat het tij voor Guerrilla echt begon te keren. Met Hermen Hulst aan het roer – een voormalige marketeer van Philips die in een grijs verleden zelfs nog stage had gelopen bij Ubisoft – kwam de studio met twee grote shooters op de proppen. Shellshock: Nam ’67 werd voor Eidos Interactive ontwikkeld voor PlayStation 2, Xbox en pc en liet de kachel branden, maar vooral Killzone gooide hoge ogen, niet in de laatste plaats omdat het een exclusieve PlayStation 2-game betrof. PlayStation-gamers waren na het grote succes van Halo: Combat Evolved op het concurrerende Xbox-platform op zoek naar een ‘eigen’ shooterfranchise om in hun hart te sluiten en Killzone voldeed aan die wensen.

Profielfoto van Michel Musters
Game Mania Redactie

Michel schrijft al jaren over games en speelt op zo'n beetje elk gameplatform, maar geen spel kan wat hem betreft tippen aan Hollow Knight.

Killzone groeide dan ook uit tot een succes met meer dan een miljoen verkochte exemplaren. Het spel biedt vlijmscherpe schietactie en voor die tijd indrukwekkende graphics, maar het is toch vooral de fantasievolle en gedetailleerde setting die de show steelt. Het spel speelt zich namelijk in de verre toekomst af, waarin twee menselijke facties in de vorm van de Vektans en de Helghast het tegen elkaar opnemen op de planeet Vekta. Ondanks dit futuristisch klinkende plot voelt de oorlogssetting juist erg realistisch aan en werden de vijandelijke Helghast al snel iconische bad guys. Het bleek het startschot van een langlopende en succesvolle gamereeks te zijn.

Guerrilla en Sony waren daarnaast een geweldige match en laatstgenoemde besloot de Nederlandse ontwikkelaar in 2005 dan ook te kopen, waardoor het sindsdien onderdeel is van PlayStation Studios. De daaropvolgende jaren werkte Guerrilla gestaag aan de Killzone-franchise, dat zeker op technologisch vlak vaak grensverleggend bleek te zijn. Alleen al de onthullingstrailer van Killzone 2 voor de PlayStation 3 blies gamers dankzij diens ongelooflijke graphics en animaties omver. Dat was ook niet zo gek, want die video diende eigenlijk alleen als concept en leidraad voor de ontwikkeling van het spel. Guerrilla moest dus alle zijlen bijzetten om de gemaakte beloftes waar te maken, maar slaagde daar uiteindelijk met vlag en wimpel in. Ook Killzone: Shadow Fall, een lanceringsgame voor de PlayStation 4, bleef grafisch gezien jarenlang haast ongeëvenaard op de console.

Horizon Zero Dawn

Ondertussen werd er achter de schermen hard gewerkt aan een compleet nieuwe franchise. De ontwikkeling van openwereldgame Horizon Zero Dawn begon al meer dan tien jaar geleden. Hoewel Sony in eerste instantie niet meteen overtuigd was van het hoofdpersonage, Aloy, en de ambitieuze open spelwereld waar de game zich in afspeelt, verdwenen die twijfels als sneeuw voor de zon toen de game in 2015 op de E3-beurs in Los Angeles voor een razend enthousiast publiek werd onthuld. Het getoonde gameplaysegment kon rekenen op een daverend applaus en Horizon werd in één klap het gesprek van de dag.

horizon zero dawn

Het eindresultaat dat begin 2017 op PlayStation 4 uitkwam mag er dan ook zijn. In Horizon Zero Dawn verkennen spelers met Aloy het Amerika uit de verre toekomst, waarin door een catastrofale gebeurtenis de moderne wereld is weggevaagd en mensen weer in stammen leven. Ondertussen wordt deze wereld bevolkt door robots in allerlei soorten en maten, die qua uiterlijk en gedrag vooral veel weg hebben van gevaarlijke dinosauriërs. Gecombineerd met de fantasievolle open spelwereld, actievolle gameplay en de uitmuntende productie, groeide Horizon uit tot een wereldhit waar inmiddels al ruimschoots tien miljoen exemplaren van zijn verkocht.

Het moderne Guerrilla Games

Mede dankzij het werk aan Horizon Zero Dawn staat Guerrilla Games, dat ‘gewoon’ in het voormalige Telegraaf-gebouw in hartje Amsterdam gevestigd is, bekend als een van de beste game-ontwikkelaars ter wereld. Samen met bedrijven als Naughty Dog en Insomniac Games behoort het dan ook tot de absolute top van PlayStation Studios. Niet alleen het ambitieuze werk dat Guerrilla heeft afgeleverd, maar ook de manier waarop dat werk en de voormalige werknemers van de studio zich in alle poriën van Sony hebben verspreid, resulteert in een blijvende impact binnen de game-industrie.

Zo is de eerder genoemde Hermen Hulst een paar jaar terug uitgeroepen tot hoofd van PlayStation Worldwide Studios. Hoewel hij daardoor helaas geen tijd meer heeft om Guerrilla aan te sturen, heeft hij nu álle ontwikkelaars binnen PlayStation Studios onder zijn hoede en zorgt hij er samen met al die teams voor dat de ene na de andere exclusieve topgame op PlayStation 4 en PlayStation 5 verschijnt. Dat is een enorme verantwoordelijkheid, die hem tot nu toe gelukkig uitstekend blijkt af te gaan. Niet slecht voor een nuchtere Hollander!

guerilla games

En wat te denken van de Decima Engine, de game-engine die Guerrilla Games zelf heeft ontwikkeld om daar Horizon Zero Dawn op te laten draaien? Dit technische hoogstandje levert niet alleen prachtige plaatjes op in Zero Dawn en het aankomende vervolg, maar vindt ook buiten Guerrilla gretig aftrek. De studio schonk de engine namelijk kosteloos aan Kojima Productions, waarmee de legendarische Metal Gear-bedenker Hideo Kojima de eerste game met zijn nieuwe team tijdig kon leveren. Ook Death Stranding heeft dus stiekem een Nederlands randje – als de kleuren van de Nederlandse vlag op de kleding van hoofdpersonage Sam Porter Bridges dat al niet hadden verklapt.

Horizon Forbidden West

En nu is het dus tijd voor de volgende stap in de indrukwekkende evolutie van deze hofleverancier van filmische PlayStation-spellen. Vijf jaar na Zero Dawn staat vervolg Horizon Forbidden West op stapel, dat in alles een gigantische stap voorwaarts lijkt te zetten. Eigenlijk net zoals hoofdpersonage Aloy, die naar het westen van het post-apocalyptische Amerika trekt om weerstand te bieden tegen een mysterieus, roodkleurig organisme dat de wereld en diens mechanische inwoners lijkt over te nemen.

horizon forbidden west 2

Dat resulteert in een grotere variatie in bijzonder gedetailleerde omgevingen, waaronder nu ook een prachtige onderwaterwereld die Aloy vrij kan verkennen. Zowel op PlayStation 5 als PlayStation 4 oogt Forbidden West dan ook ontzagwekkend mooi. Gecombineerd met nieuwe gameplaymogelijkheden, waaronder de optie om op verschillende robots te rijden, wijst alles er op dat dit vervolg een enorme sprong vooruit is ten opzichte van het origineel. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten om daar zelf achter te komen, want het spel is vanaf 18 februari verkrijgbaar.

Lang leve Guerrilla Games

Guerrilla Games is inmiddels niet meer weg te denken uit de collectieve gedachten van gamers wereldwijd. Waar het bedrijf kleinschalig begon met een aantal games in opdracht van andere bedrijven, daar heeft het in de afgelopen paar decennia een indrukwekkende reputatie voor zichzelf opgebouwd. Niet alleen dankzij diens technisch vooruitstrevende en fantasievolle gamefranchises zoals Killzone en Horizon, maar ook vanwege diens invloed op PlayStation Studios in zijn geheel. Zoals gezegd: daar mogen we als Nederlanders – of als zuiderburen van dat land – echt apetrots op zijn!

Bestel nu

Gepubliceerd op: 27/01/2022
Laatste update:

 

Profielfoto van Michel Musters
Game Mania Redactie

Michel schrijft al jaren over games en speelt op zo'n beetje elk gameplatform, maar geen spel kan wat hem betreft tippen aan Hollow Knight.