Artwork van Digimon TCG
Artwork van Digimon TCG

Een introductie tot de Digimon Card Game

Digitamers opgelet! Maak je klaar voor de nieuwe Trading Card Game van Digimon! In dit kaartspel ga jij de strijd aan tegen je rivalen om te bepalen wie de beste speler is en zich mag kronen tot beste Digimon-trainer. In dit item nemen we je mee in de wondere wereld van deze nieuwe Trading Card Game en vertellen we je hoe dit spel werkt!

Op zoek naar Digimon Card Game kaarten of decks? Ontdek hier ons assortiment!

Wat is de Digimon Card Game?

Misschien ben je al bekend met bijvoorbeeld Pokémon-kaarten, Magic: The Gathering of Yu-Gi-Oh. Dan weet je dat deze kaartspellen hevig rusten op het verzamelen van zoveel mogelijk verschillende kaarten. Heb je er genoeg, dan kun je deze kaarten combineren tot een “deck” om zo het daadwerkelijke spel tegen anderen te kunnen spelen.

In de Digimon Card Game is dit net zo. Door de bekende Digimon te spelen en ze te laten “Digivolven” worden ze sterker, krijgen ze speciale krachten en kun je ervoor zorgen dat jij je tegenstander kunt verslaan. Als het je lukt om je rivaal zes keer direct aan te vallen, win jij het spel!

Video URL:
Currently supported:

Naast dat je met de kaarten het spel kan spelen, blijven ze natuurlijk ook fantastisch om gewoon te verzamelen. Niet alleen zijn de Digimon ontzettend mooi geïllustreerd, ze nemen ook een veel groter gedeelte van de kaart in beslag in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Pokémon Trading Card Game, waar de unieke eigenschappen van de kaart ook veel aandacht krijgen.

Wat de Digimon Card Game dan wel weer gemeen heeft met Pokémon zijn de zogenaamde Full Art kaarten, die hier Alternative Art kaarten genoemd worden. Ondanks dat deze kaarten ontzettend zeldzaam zijn, zijn het natuurlijk wel de pareltjes voor de collectie!

Verder heb je net zoals bij elke Trading Card Game verschillende gradaties in zeldzaamheid, waardoor het moeilijk kan zijn om je favoriete kaart te bemachtigen. Maar dat gevoel wanneer je dan toch je favoriete kaart uit een pakje haalt, blijft onbeschrijfelijk!

Foto die verschillen tussen Digimon TCG en Pokémon TCG illustreert

Verschil tussen Digimon-kaarten en Pokémon-kaarten

How to Play

Onder het kleurrijke uiterlijk van de kaarten schuilt een zeer diepgaand spel waarin strategie en tactiek centraal staan. Speel je de sterkste kaarten meteen, of wacht je misschien een beurt om te kijken wat je tegenstander doet? Val je de tegenstander direct aan met het risico dat je eigen Digimon gesloopt worden, of richt jij je aanvallen eerst op de verdedigende beestjes, waardoor toekomstige dreigingen de kiem gesmoord kunnen worden. Dit soort keuzes maken dat de Digimon Card Game ontzettend leuk om te spelen blijft, potje na potje!

In het volgende stuk leggen we je stap voor stap uit wat je nodig hebt om het spel te kunnen spelen, hoe het spel daadwerkelijk werkt, wat de belangrijkste regels zijn en waar je op moet letten tijdens het spelen. Let’s begin!
 

Avatar van Jorg Roovers
Game Mania Breda

Jorg is een PlayStation, Nintendo Switch, boardgames, Pokémon & Digimon TCG enthousiast. Hij kan een goede game soundtrack enorm waarderen!

De Basis

Om te beginnen hebben jij en je tegenstander beiden een deck nodig bestaande uit vijftig kaarten. Deze decks kun je natuurlijk zelf samenstellen, maar om te beginnen is het makkelijker om een van de zogenaamde starter decks te pakken. Deze kant-en-klare decks zijn zo gemaakt dat er een goede balans aanwezig is tussen de kaarten binnen een bepaald thema.

Op zoek naar een Starter Deck? Bekijk hier ons Digimon Card Game assortiment!

Zo richt het Gaia Red Starter Deck zich op het Digivolven en dus het sterker maken van de bestaande Digimon. Hierdoor worden zij zo sterk dat ze zonder problemen de monsters van de tegenstander kunnen verwijderen. Dit in sterk contrast tot bijvoorbeeld het Heaven's Yellow Starter Deck die juist probeert om jouw Digimon zo te verzwakken zodat ze niks meer waard zijn.

 

Foto van Digimon TCG Starter Decks

Kijk daarom goed naar welke decks bij jouw speelstijl passen. Mocht je de Starter Decks meester zijn, dan kun je beginnen met het maken van een eigen deck. Door dit te doen kun je specifieke kaarten, die je alleen kunt vinden in boosterpacks zoals die van de “Great Legends” serie of de opkomende set “Battle of Omni”, aan je deck toevoegen. Hierdoor kun je speciale effecten toevoegen waardoor je deck nog meer diepgang krijgt en nog minder kans heeft om verslagen te worden.

Let er wel op dat als je besluit om je eigen deck samen te stellen, je in de gaten houdt dat je niet meer dan vier exemplaren van een kaart met hetzelfde kaartnummer mag hebben. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om twee keer een set van vier van dezelfde Digimon in je deck te stoppen. Omdat ze bijvoorbeeld uit verschillende sets komen kan het zijn dat ze verschillende effecten hebben die beide relevant zijn voor je deck. Dan zou je in dit geval dus acht dezelfde Digimon mogen gebruiken!

Daarnaast is een zogenaamde Memory Gauge nodig om bij te kunnen houden hoeveel zetten je nog kan zetten voordat je tegenstander aan de beurt is. Gelukkig hoef je hier niet lang naar te zoeken, want deze zitten bij een starter deck inbegrepen. Daarnaast zitten ze ook in losse boosters. Het zal dus moeilijk zijn om zonder te zitten! Hoe deze gebruikt wordt gaan we je verder in dit artikel uitleggen.

Foto van iemand die Digimon TCG speelt

Heb jij uiteindelijk jouw deck gemaakt of gekozen, dan is het belangrijk om te weten uit wat voor typen kaarten dit deck bestaat. In de Digimon Card Game maken we onderscheid in vier verschillende soorten kaarten die hun eigen specialiteiten hebben. Deze typen gaan we hieronder uiteenzetten. 

Digi-egg kaarten

Om te beginnen is het handig om een paar Digi-egg kaarten in je arsenaal te hebben. Deze zitten niet in je standaard pakstapel en hebben een eigen plekje op het speelveld. Deze kaarten zijn bedoeld om snel en veilig je Digimon sterker te maken. Omdat ze op een speciale plek, de zogenaamde “Breeding Area”, gespeeld worden, mag je tegenstander deze niet aanvallen. Let wel op. Je mag per keer maar één Digi-egg kaart op deze plek hebben liggen.

Voorbeeld van een Digi-egg kaart

Digimon kaarten

Het hart van het spel. Met deze digitale monstertjes zorg je ervoor dat de verdedigingslinie van je tegenstander tot een minimum blijft en als deze er niet meer is, je zelfs directe aanvallen kan uitvoeren. Zoals je misschien weet van de televisieserie kun je de Digimon Digivolven waardoor de beestjes nog krachtiger worden en ze speciale vaardigheden krijgen.

Op een Digimon-kaart staan een aantal dingen die belangrijk zijn voor het spel. Hieronder geven we een korte samenvatting wat elk onderdeel inhoudt.

  1. Name: De naam van het monster.
  2. Play Cost: Dit zijn de kosten om een kaart vanuit je hand naar het gevechtsveld te brengen. Als deze kosten hoger zijn dan de hoeveelheid Memory die je nog hebt, eindigt je beurt.
  3. Digimon Power (DP): De daadwerkelijke kracht van je monster. Tijdens gevechten wint de Digimon met het hoogste getal. Als dit getal naar nul zakt, door bijvoorbeeld effecten van de tegenstanders Digimon, verdwijnt het monster en moet hij afgelegd worden.
  4. Digivolution Conditions: In dit bolletje staan de voorwaarden om je monster te mogen Digivolven naar een hoger level.
  5. Effects: De speciale krachten van het monster. Hierin staat aangegeven wat voor voordelen je monster heeft en wanneer deze gebruikt mogen worden. Weet je even niet wat een bepaald effect inhoudt, check dan zeker het officiële regelboek. Hierin worden alle effecten in detail uitgelegd.
  6. Level: Spreekt voor zichzelf. Hoe hoger het level, des te krachtiger het monster.
  7. Inherited Effects: Dit zijn de krachten die pas beschikbaar worden als je Digimon Digivolvet naar het volgende level. Door de kaarten trapsgewijs boven elkaar te leggen krijg je een mooi overzicht van welke krachten je Digimon bezit.
Voorbeeld van een Digimon kaart

Tamer-kaarten

De personages uit de serie. Met deze kaarten krijg je voor de rest van het spel extra voordelen. Denk hierbij aan het verkrijgen van extra Memory waardoor je extra zetten mag doen, een boost in Digimon Power tijdens jouw beurt of een verlaging van de Play-kosten waardoor je eerder sterkere kaarten kan spelen. De kaarten zien er bijna hetzelfde uit als de normale Digimon-kaarten, hebben een bepaalde Play Cost, en hebben ook een regel waarin het effect beschreven wordt. Daarnaast hebben ze een extra regel waarin het Security Effect uitgelegd wordt. Dit effect wordt getriggerd wanneer je een directe aanval doet op je tegenstander en de desbetreffende kaart omgedraaid wordt bij het Security Checken (hier komen we later nog op terug).

Voorbeeld van een Tamer kaart

Option-kaarten

In tegenstelling tot de Tamer-kaarten geven Option-kaarten een eenmalig voordeel. Verder werken ze precies hetzelfde als de Tamer-kaarten. In de Effect-regel wordt beschreven wat er gebeurt als je de kaart speelt. Daarnaast hebben ze, net zoals de Tamer-kaarten, ook een Security Effect die geactiveerd wordt als er een directe aanval op een speler gemaakt wordt.

Voorbeeld van een Option kaart

Het speelveld

 
Illustratie van het speelveld
  1. Dit is jouw deck. Hier pak je elke beurt een nieuwe kaart. Wanneer deze leeg is en je zou een nieuwe kaart moeten pakken, is het game over en verlies je het spel! Dus houdt deze stapel zeker in de gaten!
  2. Dit is je aflegstapel. Worden je Digimon verslagen of heb je een eenmalige option kaart gespeeld, dan moeten die kaarten afgelegd worden naar deze plek.
  3. De Security Stack. Deze vijf kaarten beschermen je tegen de fatale laatste aanval.
  4. Deze balk heet de Memory Gauge. Deze houdt bij hoeveel zetten je nog kan doen voordat de tegenstander aan de beurt is. Deze balk wordt dus door beide spelers gebruikt.
  5. Op deze plek leg je je actieve Digimon die klaar zijn voor het gevecht.
  6. Als laatste hebben we de Breeding Area. In dit gebied mag je per keer één Digimon hebben liggen om hem zo sterker te maken voordat hij het strijdveld gaat betreden. In deze plek is je Digimon beschermd tegen aanvallen en speciale kaarten van de tegenstander, tenzij dat expliciet vermeld staat op de kaart.

De Memory Gauge

Voordat we je uitleggen hoe een beurt in het spel werkt, leggen we eerst een belangrijk concept uit. In dit geval is dat de zogenaamde Memory Gauge.

De Memory Gauge is een balk waar twee keer de cijfers één tot en met tien staan met een nul in het midden. Dit balkje gebruik je om bij te houden hoeveel kaarten je nog kunt spelen. Zoals eerder aangegeven, hebben de meeste kaarten een Play Cost. Wil je een kaart spelen die bijvoorbeeld drie Memory kost, dan moet je het muntje drie plaatsen naar de kant van de tegenstander schuiven (afhalen van jouw totaal).

Als het muntje door het spelen over de nul gaat en dus naar de kant van je tegenstander verschuift, is je beurt voorbij en je tegenstander aan zet. Speel je dus een kaart van vijf Memory maar beschik je zelf maar over twee, dan heeft de tegenstander dus geluk en mag hij zijn beurt beginnen met drie Memory!

Probeer dus zo te spelen dat je tegenstander hier niet te veel voordeel uit haalt. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je beurt vroegtijdig te beëindigen, zonder dat je over de Memory-grens heen gaat. In dit geval start de tegenstander met drie Memory.

Illustratie van de Memory Gauge

Vervolgens is het handig om te weten dat er veel sterke kaarten bestaan die meer dan tien Memory kosten om te kunnen spelen. Omdat je zelf maar een maximum van tien Memory op je balkje hebt staan moet je geluk hebben dat de tegenstander je de extra Memory gunt. Het kan zomaar zijn dat je tegenstander nog maar één Memory over heeft, maar toch besluit om nog een kaart te spelen om zichzelf te beschermen. Deze kaart kost vijf Memory waardoor jij nu op vier Memory begint. Hierdoor heb je theoretisch veertien Memory om te spenderen voor die ene sterke kaart!

Denk dus goed na hoe je jouw memory inzet. Speel je die ene sterke kaart met een hoge Memory Cost, of speel je meerdere kaarten met een lager tarief? Dit soort keuzes maken de Digimon Card Game zo interessant!

Het verloop van het spel

Terug naar het spel. Als beide spelers een deck hebben gekozen, schudden ze deze en leggen ze deze klaar om te gebruiken. Vervolgens pak je de vijf bovenste kaarten en leg je deze op zijn kop op de Security Stack. Bepaal vervolgens wie er mag beginnen (door bijvoorbeeld een rondje steen-papier-schaar). Daarna pakken beide spelers vijf kaarten. Leg vervolgens een bijgeleverd muntje op de nul op de Memory Gauge. Zodra dit gedaan is, zijn jullie klaar om te beginnen!

Een beurt van een speler kent vier fasen. Dit zijn de Unsuspend Phase, Draw Phase, Breeding Phase en de Main Phase. Deze fasen gaan we nu met je doornemen.

1. Unsuspend Phase

In deze fase draai je je Digimon-kaarten weer terug zodat je weet dat je ze kan gebruiken. Normaal gesproken leg je de Digimon recht voor je, maar als je een monster gebruikt hebt voor een aanval, moet je hem een kwartslag draaien zodat het duidelijk is dat hij geen acties meer mag uitvoeren. Als jij weer aan de beurt bent “Unsuspend” je de kaart waardoor hij als het ware weer frisse energie krijgt en weer gebruikt kan worden.

2. Draw Phase

Pak een kaart van je deck en voeg deze toe in je hand. Als er geen kaarten meer zijn om te pakken, verlies je automatisch! Daarnaast is het belangrijk om te weten dat de speler die als eerste aan de beurt is, in zijn eerste beurt helaas geen kaart mag pakken. 

3. Breeding Phase

Als je ervoor hebt gekozen om Digi-egg-kaarten te gebruiken dan is deze fase belangrijk. In deze fase heb je twee acties om uit te kiezen, namelijk: “Hatch an egg” of “Move a Digimon from the Breeding Area”. Als je er voor kiest om een Digi-ei uit te broeden pak je deze kaart, draai je deze om en leg je hem in de eerder genoemde Breeding Area. Dit ei wordt nu beschouwd als een level 2 Digimon. Per keer mag er maar één Digimon in de Breeding area actief zijn.

De tweede actie mag alleen gekozen worden als er een Digimon actief is in je Breeding Area. Door deze actie uit te voeren verplaats je de Digimon uit het veilige nest naar het strijdveld. Voorwaarde is wel dat de Digimon minimaal level 3 is.

4. Main Phase

De hoofdfase van een beurt. In deze fase mag de speler zo veel acties uitvoeren als zijn Memory-meter toelaat. De speler mag kiezen om de volgende acties uit te voeren: “Play a Digimon”, “Digivolve”, “Play a Tamer Card”, “Use an Option Card” en “Attack”.

Illustratie van het speelveld

A. Play a Digimon

Heb je een Digimon in je hand, dan mag je deze, in plaats van het opvoeden in de Breeding Area, ook direct neerleggen in het veld. Ondanks dat de Memory-kosten hoger uitvallen, kan het soms slimmer zijn om de kaarten zo te spelen. Als je de kaart wilt spelen, leg je hem voor je neer en betaal je de Memory Cost zoals aangegeven staat op de kaart. 
Helaas mag dit gespeelde monster deze beurt nog niet aanvallen. 

B. Digivolve

Spelers mogen al hun Digimon Digivolven zolang zij maar aan de speciale eisen voldoen. Deze eisen staan, zoals eerder beschreven, in de linkerbovenhoek van het monster. Als je de Digimon naar een hoger level brengt, worden ze natuurlijk sterker en krijgen ze extra effecten mee, de “Inherited effects”. Deze staan in de onderste balk en zijn dus alleen beschikbaar als je een Digimon stapsgewijs Digivolvet. Wat verder nog een leuk extraatje is, is dat wanneer je dit doet, je een extra kaart van je deck mag pakken. Altijd handig!

Illustratie van de Digivolve cost

C. Play a Tamer Card & D. Use an Option Card

Deze twee opties pakken we voor het gemak even samen aangezien de manier waarop ze gebruikt worden bijna identiek is. Zoals bij bijna elke andere kaart moet de speler de kosten betalen die linksboven aangegeven staan. Zodra deze voldaan zijn, wordt de kaart geactiveerd en mag je gebruik maken van de effecten. Het verschil zit hem in dat Tamer-kaarten voor de rest van het spel in het veld blijven liggen en option-kaarten maar voor een eenmalig voordeel zorgen. Daarnaast is het bij een option-kaart verplicht om minimaal één Tamer of Digimon in het speelveld te hebben liggen. 

D. Attack

Het laatste onderdeel van de Main Phase is het uitvoeren van een aanval. hierbij heb je twee keuzes; een aanval plaatsen op de tegenstanders of het aanvallen van het Security deck.

  • Een aanval doen op een tegenstanders Digimon
    Bij deze optie kies je er voor om een verdedigende Digimon aan te vallen, mits deze suspended is (doordat hij bijvoorbeeld in de vorige beurt zelf een aanval heeft gedaan, of door het effect van een kaart). Door de verdedigingslinie van de tegenstander te verzwakken is de kans groter dat jij de overhand kunt nemen in het spel. Zodra je weet welke suspended Digimon je wilt aanvallen, geef je dat aan en check je welke Digimon het hoogste getal heeft als Digimon Power (DP). Heeft jouw monster een hoger getal dan de tegenstander, dan wint jouw beest het gevecht en wordt de kaart van de tegenstander verwijderd van het veld. Hebben beide Digimon dezelfde Digimon Power, dan worden beide monsters van het veld verwijderd. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat door een actie van de tegenstander jouw Digimons Digimon Power verlaagd wordt. Dan heb je natuurlijk pech en blijf het monster van de tegenstander leven en moet jouw Digimon het veld ruimen.
     
  • Een directe aanval doen op de tegenstander
    Je kan als speler er ook voor kiezen om de tegenstander direct aan te vallen. Als je dit doet check je eerst of er nog kaarten in het Security deck aanwezig zijn. Als dat zo is, wordt de bovenste dichte kaart opengedraaid en wordt er gecheckt wat voor type kaart het is. Zoals je misschien wel door hebt kan dat een Digimon-, een Tamer- of een Option-kaart zijn.
 
Afbeelding die aantoont hoe je DP vergelijkt tussen twee kaarten

Wordt er een Digimon omgedraaid, dan wordt er net zoals bij een normale aanval gekeken wie de hoogste Digimon Power heeft (DP). Het kan zomaar zijn dat er in het stapeltje een sterke Digimon ligt die jouw Digimon met gemak kan verslaan. Gelukkig moeten kaarten die vanuit de Security stapel omgedraaid worden na het spelen afgelegd worden. Daardoor blijf je niet met die sterke Digimon zitten en weet je dat de kans dat het monster nog terugkeert minimaal is.

Is een van de kaarten van de Security stapel een Tamer- of een Option-kaart, dan wordt deze kaart gespeeld zoals onderaan deze kaart staat aangegeven.

Lukt het je om de vijf security kaarten weg te spelen en zou je de tegenstander opnieuw direct aanvallen, dan is de overwinning voor jou ben jij de beste Digitamer! Hoera!

Tot slot

Dit was in een notendop wat de Digimon Card Game inhoudt. Ben je nu nieuwsgierig geworden en wil je het spel een keer proberen, check dan zeker de gratis te downloaden Tutorial App! Hier word je door de basics van de game geleid en kun je met verschillende decks een aantal gevechten spelen. Hierdoor kun je het echte gevoel van de game ervaren!

Succes spelers, moge de beste Digitamer winnen!
 

Koop Digimon Card Game bij Game Mania!

Gepubliceerd op: 20/07/2021
Laatste update: 20

 

Avatar van Jorg Roovers
Game Mania Breda

Jorg is een PlayStation, Nintendo Switch, boardgames, Pokémon & Digimon TCG enthousiast. Hij kan een goede game soundtrack enorm waarderen!