30 jaar game mania mobile collage
30 jaar game mania desktop collage

30 jaar Game Mania - van 1992 tot 2002

Game industrie

Nintendo brengt de Super NES uit in Europa. Met kwalitatief hoogstaande games als Super Mario World, Mario Kart en The Legend of Zelda: A Link to the Past groeit de SNES in een snel tempo uit tot een gigantisch succes. Sega voert als reactie de concurrentie gestaag op met de razendsnelle platformer Sonic the Hedgehog 2. Vechtgames beginnen aan populariteit te winnen middels het geprezen Street Fighter 2 en het uiterst bloederige Mortal Kombat. Terwijl we op consoles vooral genieten van tweedimensionale games, geven op pc het revolutionaire Wolfenstein 3D en het spannende Alone in the Dark ons een voorproefje van de moderne, driedimensionale shooter- en horrorgenres.

Game Mania

In 1992 mocht men in België voor het eerst kennis maken met een gloednieuwe winkel die voor 100% draaide rond één onderwerp: videogames. In de provincie Antwerpen, meer bepaald in Merksem, opende GameWorld haar deuren. Inderdaad, in het prille begin stond Game Mania nog bekend onder een andere naam! De opening van de allereerste winkel was meteen een schot in de roos, met demo units waarop je gratis de allernieuwste SNES-games kon uittesten. Ook Sega was van de partij met een lifesize Sonic mascotte waarmee onze allereerste klanten op de foto konden gaan

Game industrie

De volgende stap in het 3D-shootergenre wordt gemaakt met Doom, dat in alles Wolfenstein 3D overtreft. Ook consolebedrijven beginnen steeds meer met 3D-graphics te experimenteren. Zo brengt Nintendo de ruimteshooter Star Fox (Starwing in Europa) uit en begint het de ontwikkeling van het geheimzinnige Project Reality, dat uiteindelijk de Nintendo 64 zal worden. Het bedrijf vergeet echter de minder krachtige Game Boy niet, waar het Zelda: Link’s Awakening voor uitbrengt. Sega releaset de Mega-CD in Europa, een accessoire voor de Mega Drive waarmee cd-roms afgespeeld kunnen worden. Het eerste nummer van het Nederlandstalige en nog altijd lopende gametijdschrift Power Unlimited verschijnt.

Game Mania

Kort nadat men voor het eerst kennis had gemaakt met GameWorld viel de beslissing om verder te gaan onder een andere naam: Game Mania. Het welbekende logo zag er in 1993 nog helemaal anders uit, maar we kozen wel meteen voor twee kleuren die nog steeds aan ons verbonden zijn: geel en groen. De eerste stappen werden vanaf dat punt gezet op vlak van evenementen. Game Mania probeerde om aanwezig te zijn op zoveel mogelijk festiviteiten, zoals markten en braderieën, met demo units & promoboys- en girls.

Game industrie

Sega is de koning van de arcades met games als Virtua Fighter en Daytona USA, terwijl Nintendo op televisies hoge ogen gooit met Super Metroid en een comeback van haar oudste mascotte in de vorm van Donkey Kong Country, gemaakt door de Britse studio Rare. Alle ogen zijn echter gericht op nieuwkomer Sony, die eind van het jaar diens eerste console, de PlayStation, in Japan uitbrengt. Sega haast zich om net iets sneller dan Sony tegenhanger Saturn in de Japanse winkels te krijgen. Als reactie op de vele geluiden van kritiek rondom geweld in games wordt in de Verenigde Staten een organisatie opgericht die leeftijdsclassificaties aan games toekent, genaamd de ESRB.

Game Mania

Er komen steeds meer klanten over de vloer die meerdere videogames per jaar willen hebben. Daarom introduceert Game Mania haar allereerste klantenkaart, een middel dat ervoor zorgt dat je extra beloningen krijgt bij elke aankoop. Niemand had toen kunnen dromen dat de klantenkaart uiteindelijk zou uitgroeien tot Game Mania XP waardoor je coins kan sparen, badges kan verdienen en in level kan stijgen. Het huren van videogames begint ook stilaan van de grond te komen, compleet met een “verhuurkaart” die je samen met je game mee naar huis kan nemen. Onze winkels worden aan een snel tempo plekken waar gamers gezellig samen kunnen rondhangen om het te hebben over hun favoriete hobby.

Game industrie

De PlayStation verschijnt in het Westen, en daarmee allerlei nieuwe games zoals Tekken, Ridge Racer, Rayman, Destruction Derby en WipEout. De tevens in het Westen uitgekomen Saturn weet door de gehaaste release geen vaste voet aan de grond te krijgen. Nintendo werkt achter de schermen hard aan de Nintendo 64 en brengt intussen hits voor de SNES uit, zoals Super Mario World 2: Yoshi’s Island, Killer Instinct en Donkey Kong Country 2. Het bedrijf experimenteert in Japan ook met een vr-console genaamd de Virtual Boy, maar een paar maanden na release wordt de productie weer gestaakt. In Los Angeles wordt voor het eerst de E3 gehouden, een beurs waar de pers aankomende games kan uittesten.

Game Mania

Ook bij Game Mania is de komst van de gloednieuwe PlayStation console een groot feest! Opeens verkopen we niet alleen maar de apparaten en games van Nintendo en Sega, maar ook nieuwkomer Sony zoekt zijn weg naar onze winkels. Het is nog even wennen, met PlayStation producten die in Nintendo rekken staan, maar uiteindelijk groeit de PlayStation uit tot een heus fenomeen bij Game Mania. De console blijkt zo populair dat we een van onze allereerste gratis goodies ontwikkelen: een gratis PlayStation draagtas die je krijgt bij aankoop van je volgende PlayStation game. Uiteindelijk zullen dit soort initiatieven aan de basis liggen van een Game Mania classic: gratis goodies die je krijgt bij het pre-orderen van videogames!

Game industrie

De PlayStation groeit in populariteit dankzij de geboorte van grote franchises zoals het horrorspel Resident Evil, de door Naughty Dog ontwikkelde platformer Crash Bandicoot en het door avonturierster Lara Croft gedragen Tomb Raider. Op pc volgt de ene na de andere grote shooter, zoals het snelle Quake en het met gevatte one-liners en schaars geklede strippers uitgeruste Duke Nukem 3D. Zelfs de Saturn heeft dankzij Nights: Into Dreams een goed jaar. In Japan worden gamers wild van Nintendo’s nieuwe Game Boy-spellen Pocket Monsters: Red, Green en Blue. Het duurt nog tot 1999 voordat Pokémon Red en Blue ook Europa veroveren.

Game Mania

PlayStation en de games die ervoor verschijnen zorgen bij Game Mania voor een nieuw fenomeen: fans van een videogame personage willen hem/haar in levende lijve ontmoeten. Vooral Lara Croft, het hoofdpersonage uit de Tomb Raider games, zorgt voor meterslange wachtrijen en overvolle winkels in de hoop om een handtekening te kunnen bemachtigen van haar lookalike. Tegenwoordig zouden we spreken van cosplay, maar in 1996 was die term nog niet uitgevonden. Lara Croft is zo populair dat we haar gebruiken om allerlei concepten van Game Mania te introduceren, waaronder onze allereerste waardebon ter waarde van, jawel, 200 Belgische frank.

Game industrie

3D-games kwamen al vaak genoeg voor, maar met de komst van de Nintendo 64 en Super Mario 64 in Europa ervaart het grote publiek ook volledige vrijheid in drie dimensies. Later in het jaar bewijst Rare met GoldenEye 007 dat 3D-shooters inmiddels ook goed mogelijk zijn op consoles. PlayStation laat zich echter niet wegcijferen: vooral de release van Final Fantasy 7, het nieuwste deel in een reeks die voorheen alleen op Nintendo-consoles verscheen, blijkt een schot in de roos. Met Gran Turismo zet Sony daarnaast een nieuwe standaard voor racesimulaties. De allereerste Grand Theft Auto komt zonder veel poeha uit. Het is een relatief simpele actiegame in vogelperspectief waarin je auto’s steelt.

Game Mania

Er komen steeds meer Game Mania winkels bij in België, met in 1997 maar liefst acht filialen verspreid over heel Vlaanderen. Daarmee pakken we trots uit in een van onze allereerste folders, een afgedrukt promotieboekje waarin we meerdere keren per jaar inzoomen op de laatste nieuwe promoties, releases en algemene informatie over Game Mania. Ook hier kiezen we ervoor om, wederom, Lara Croft als onze onofficiële mascotte vooraan op de folder te zetten. Toch krijgt ook oldtimer Mario en diens Nintendo 64 de nodige aandacht samen met topgames als GoldenEye 007, Pilot Wings 64 én Super Mario 64.

Game industrie

Nintendo brengt The Legend of Zelda: Ocarina of Time uit op de N64, en vele fans en critici menen dat het de beste game is die ooit is gemaakt. Op PlayStation bewijst de artistieke ontwikkelaar Hideo Kojima met zijn werkgever Konami doormiddel van Metal Gear Solid dat games qua cinematografie niet onder hoeven te doen voor films. Tel daar releases als Banjo-Kazooie, Resident Evil 2, Grim Fandango, Half-Life, Tekken 3 en Starcraft bij op en 1998 zou wel eens het beste gamejaar ooit kunnen zijn. Sega beëindigt de levenscyclus van de Saturn vroegtijdig en brengt in Japan de Dreamcast uit, een console veel krachtiger dan wat er tot dan toe op de markt verkrijgbaar is.

Game Mania

Het reserveren van je favoriete videogames – beter bekend als het plaatsen van een pre order – komt nu echt van de grond bij Game Mania. Om klanten die er als de kippen bij willen zijn wanneer hun favoriete game uitkomt nog beter te kunnen helpen introduceren we de “bestelbon”. Dit was een fysieke voucher waarop je je naam, telefoonnummer én je handtekening moet invullen en die vanaf dan verbonden was aan een specifieke videogame. Wanneer die ene videogame uitkwam kon Game Mania je via die informatie telefonisch contacteren met de blije boodschap dat je game eindelijk binnen was gekomen. Erg omslachtig, zeker als je weet dat een pre-order plaatsen tegenwoordig in enkele seconden klaar is.

Game industrie

De Dreamcast komt in het Westen uit en maakt indruk met spellen als Sonic Adventure, Soulcalibur en Shenmue – laatstgenoemde is een van de eerste moderne openwereldgames. Sony blijft de concurrentie het nakijken geven met PlayStation-releases als Final Fantasy 8, Silent Hill en Gran Turismo 2, terwijl Nintendo op de N64 een hit weet te scoren met Super Smash Bros., waarin de normaal zo vredige Nintendo-personages elkaar tot moes slaan. De eerste Pokémon-games komen in Europa uit en winnen gestaag aan populariteit. De wereld is in de ban van virtueel skateplezier dankzij het stoere Tony Hawk’s Pro Skater, terwijl pc-gamers massaal pretparken bouwen in Rollercoaster Tycoon.

Game Mania

Rond het einde van het decennium beslissen we om onze klanten op andere manieren te betrekken bij Game Mania. Zo lanceren we in 1999 op Teletekst, een openbaar toegankelijke informatiebron die te bereiken is via je televisietoestel, dagelijks een videogame quiz. Het competitief (of coöperatief) spelen van games via PC’s (LAN) wint aan populariteit waardoor we beslissen om in ons gloednieuw filiaal te Antwerpen een “network gaming set-up” te introduceren. Vanaf dan kun je samen met 9 van je vrienden lekker een potje Quake of Starcraft in onze winkels spelen! Maar nog gekker dan dat: in ’99 lanceert Game Mania “Powerhits”, een CD met daarop de allerbeste dancetracks van het moment. We gaan helemaal los op Sash! feat. Dr. Alban met Colour the World, Milk Inc. met In My Eyes en Scooter met Call me Mañana.

Video URL:
Currently supported:

Game industrie

Sony brengt de PlayStation 2 uit. De console wordt mede zo populair vanwege een interne dvd-speler waarmee mensen films kunnen kijken. Nintendo rekt het leven van de N64 nog wat op met het bizarre Zelda: Ocarina of Time-vervolg Majora’s Mask en Rare’s shooter Perfect Dark, de spirituele opvolger van GoldenEye. Pokémon-games verkopen net als voorgaande jaren beter dan alle andere spellen. Microsoft ziet de consolemarkt wel zitten en koopt alvast ontwikkelaar Bungie op, dat aan een mysterieuze shooter genaamd Halo werkt. Met de release van Tony Hawk’s Pro Skater 2 is skaten onlosmakelijk onderdeel van de popcultuur geworden. In De Sims zijn spelers een soort god voor virtuele mensen.

Game Mania

2000 is het jaar waarin de PlayStation 2 na lang wachten eindelijk ook bij Game Mania in de rekken te vinden is. De console is zo’n groot succes dat het apparaat nagenoeg meteen uitverkocht is. Dat succes is ongetwijfeld mede te danken aan de Game Mania Watch die je gratis kreeg als je de console bij ons bestelde. Dat is natuurlijk een grapje, want één van de belangrijkste redenen waarop de PS2 als zoete broodjes over de toonbank ging was dat het de meest goedkope DVD-speler op de markt was. Game Mania beslist dan ook om rond deze tijd DVD’s – met “toppers” zoals The Patriot en The Perfect Storm – te koop aan te bieden. Ohw, en we verkochten bij het begin van het nieuwe millennium ook de NeoGeoPocket, een console die zowat iedereen compleet vergeten is.

Game industrie

In Europa moeten we er nog op wachten, maar daarbuiten maakt men al kennis met Microsofts eerste console – de Xbox – en Nintendo’s GameCube. Nintendo brengt ook de Game Boy Advance uit. Sega kan de toenemende concurrentie niet meer aan en besluit te stoppen met het uitbrengen van consoles – toekomstige games komen op concurrerende platforms uit. Hideo Kojima verwart en verwondert zijn fans met het ingewikkelde Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Franchises als Jak & Daxter, Burnout, Devil May Cry, Max Payne en Advance Wars worden geboren. Take-Two en Rockstar hebben een megahit te pakken met Grand Theft Auto 3, een game waarin spelers als crimineel een indrukwekkend open 3D-stad verkennen.

Game Mania

De Pokémon games zijn al een tijdje beschikbaar voor GameBoy en Nintendo 64, maar de hype begint nu ook écht door te breken in de Benelux. Game Mania breekt potten door uit te pakken met Mew, de 151ste en vooral erg mysterieuze Pokémon die je kan bemachtigen door met je Pokémon game naar één van onze ondertussen 16 winkels te komen. Wie de toen nog gloednieuwe Pokémon Gold of Silver games koopt krijgt er, alleen bij Game Mania, een exclusieve Pokémon CD-ROM bij. Ook onze folder staat bijna volledig in teken van de populaire zakmonsters. 20 jaar later blijkt dat Pikachu en zijn vrienden populairder zijn dan ooit tevoren.

Game industrie

De Xbox en GameCube verschijnen in Europa. Met Halo: Combat Evolved en hoofdpersonage Master Chief heeft Microsoft een dikke hit te pakken, maar ook Splinter Cell gooit hoge ogen. Op GameCube komen zomerse games als Super Mario Sunshine en Zelda: The Wind Waker uit, alsmede een indrukwekkende 3D-heruitvinding van Metroid in de vorm van Metroid Prime. Sega begint games op andere consoles uit te brengen en Rockstar brengt een dik jaar na GTA3 al vervolg Vice City uit. Square Enix combineert Final Fantasy-personages en -werelden met die van Disney in Kingdom Hearts. Microsoft choqueert door Rare, dat voorheen de ene na de andere Nintendo-hit afleverde, op te kopen.

Game Mania

In 2002 viert Game Mania haar tienjarig bestaan door op 27 april haar twintigste winkel in Leuven te openen. We maken dit bekend aan de hand van een mysterieuze flyer waarop we uitpakken met Tamer, de mascotte van de gloednieuwe Xbox, de allereerste console van Microsoft. De opening van de twintigste winkel is een gigantisch succes met een overvolle winkel als gevolg. In de komende jaren zullen we het aantal winkels uiteindelijk nog gaan vervijfvoudigen. Dit is het jaar waarin je PS2-consoles in bioscoopzalen begint tegen te komen, ook iets waar Game Mania mede voor verantwoordelijk is.

Avatar van Game Mania
Game Mania HQ