Een prikbord met post-its en foto's van herinneringen en gebeurtenissen uit 2021
Een prikbord met post-its en foto's van herinneringen en gebeurtenissen uit 2021

2021 - Een veelbewogen jaar voor de game-industrie

Het is bijna tijd om afscheid te nemen van 2021 en met frisse moed aan 2022 te beginnen. Maar niet voordat we terug hebben geblikt op de belangrijkste gebeurtenissen binnen de game-industrie! Zelfs in een jaar waarin we zoveel andere dingen aan ons hoofd hebben dan puur en alleen virtueel speelplezier, gebeurt er nog altijd enorm veel in dit wereldje. Niet alleen in de games zelf, maar ook in de complete markt waar al die spellen onderdeel van uitmaken. Ga er dus maar eens goed voor zitten – eventueel met een kerststol of oliebol – en neem de belangrijkste ontwikkelingen binnen deze industrie met ons door!

2021: het jaar van de (slecht verkrijgbare) next-gen consoles

Eind vorig jaar lanceerden eindelijk de PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Hun voorgangers waren een uitzonderlijk lange levenscyclus beschoren, dus wat keken we er met z’n allen naar uit! 2021 was het eerste volledige jaar van deze gloednieuwe krachtpatsers, inclusief een grote verscheidenheid aan games voor beide systemen om een voorproefje te krijgen van wat ons de komende jaren staat te wachten. En een voorproefje hebben we zeker gekregen, dankzij spellen als Ratchet & Clank: Rift Apart, Halo Infinite, Returnal en Forza Horizon 5!

Tenminste… als je daadwerkelijk een console op de kop kon tikken. Mede dankzij de wereldwijde tekorten aan chips en de immense populariteit van de apparaten, visten veel gewillige gamers helaas buiten de boot. Wanneer de consoles bij winkels – waaronder bij Game Mania – binnenkomen, worden ze binnen de kortste keren opgepikt door fanatieke gamers, met als gevolg dat het bijzonder moeilijk is om aan een exemplaar te komen. Dat is natuurlijk erg frustrerend, dus we hopen dat het in 2022 iets gemakkelijker wordt om prijs te hebben. Op deze manier was 2021 ook een beetje een oefening in engelengeduld…

Lege schappen

2021: het jaar van Lady Dimitrescu

Ontwikkelaar Capcom had op voorhand waarschijnlijk niet durven dromen dat een gamepersonage uit hun deze lente uitgebrachte game Resident Evil Village zo’n bekendheid zou worden! Lady Dimitrescu stal al vóórdat de game uitkwam de show in trailers en dat is er sinds de release niet minder op geworden. Gamers sloten de inwoonster van Castle Dimitrescu massaal in hun hart. Dat is best opvallend, want de meterslange vampier zorgt in het spel voor de nodige zenuwinzinkingen terwijl ze met haar gigantische klauwen jou in zo’n beetje elke kamer en gang achtervolgt. Bang zijn was nog nooit zó leuk!

Lady Dimitrescu die gevaarlijk in de camera kijkt met haar enorme klauwen
Profielfoto van Michel Musters
Game Mania Redactie

Michel schrijft al jaren over games en speelt op zo'n beetje elk gameplatform, maar geen spel kan wat hem betreft tippen aan Hollow Knight.

2021: het jaar van overnames

Dit jaar stond voor een aanzienlijk gedeelte in het teken van overnames: gamebedrijven die andere uitgevers en ontwikkelaars opkochten. Zo werd eerder dit jaar de overname van ZeniMax Media door Microsoft beklonken, waardoor het Amerikaanse bedrijf opeens in bezit is van studio’s als Bethesda, MachineGames en id Software. Doom, The Elder Scrolls, Starfield, Wolfenstein, Fallout: opeens vallen al deze franchises onder het bedrijf achter Xbox. Bijkomend voordeel is dat ze wel allemaal op Game Pass verschijnen!

Bovenstaande overname was zonder twijfel de meest schokkende van het jaar, maar er werden nog veel meer interessante aankopen gedaan. Sony PlayStation trok bijvoorbeeld de portemonnee voor Returnal-ontwikkelaar Housemarque, de remake-experts van Bluepoint Games (Demon’s Souls) en het Nederlandse Nixxes Software, dat gespecialiseerd is in het overzetten van consolegames naar pc. Nintendo besloot de aankoop van Next Level Games (Luigi’s Mansion 3) officieel te maken, Epic Games ging in zee met Rock Band-ontwikkelaar Harmonix, Electronic Arts maakte mobiele ontwikkelaar Glu Mobile het hof, Tencent ging voor Sumo Digital, en de lijst gaat maar door.

Je zou door al die aankopen bijna vrezen dat alle ontwikkelaars straks onder de grootste uitgevers vallen. Gelukkig blijven de onafhankelijke ontwikkelaars – oftewel de grote, succesvolle studio’s van morgen – als kolen uit de grond schieten. Hopelijk kunnen bovengenoemde studio’s ook floreren onder de paraplu van hun nieuwe eigenaren en levert het ons talloze interessante games op, die met een aanzienlijk budget beter dan ooit tot hun recht komen.

Een overzicht van alle games van Bethesda die vanaf nu van Xbox zijn

2021: het jaar van (nog meer) digitale evenementen

In 2020 moesten we er even aan wennen: grootse game-evenementen die alleen digitaal gehouden werden, met als meest opvallende uitschieters natuurlijk de E3 en Gamescom. Logischerwijs konden deze beurzen niet fysiek worden gehouden in verband met het coronavirus. We legden ons er bij neer, want in 2021 zou het allemaal wel weer goedkomen, toch? Het lot heeft helaas anders besloten, want ook dit jaar werden de meeste evenementen digitaal gehouden.

Echt wennen gaat dat nooit. Zeker E3 voelt zonder fysieke beurs, waar alle persconferenties omheen worden gepland en foto’s van drukbezochte stands worden gemaakt, niet hetzelfde. Die virtuele persconferenties werden overigens ook wisselend ontvangen. Hoewel het enorm interessant is om een ontwikkelaar uitgebreid te horen vertellen over zijn visie over een aankomend spel, zijn de normaal zo flitsende conferenties daar eigenlijk niet het geschikte medium voor. Daar kijken we immers massaal naar om door de ene na de andere spectaculaire aankondiging van onze sokken geblazen te worden! En niet zelf een reisje naar Keulen kunnen boeken om daar op de beurs rond te lopen en al die aankomende toppers zelf te kunnen spelen, is eveneens een groot gemis. Hopen op 2022 dan maar?

Mobiele telefoons die de app of de website van E3 open hebben staan

2021: het jaar waarin gestreden werd voor gelijkheid binnen de industrie

Steeds meer (voormalige) werknemers van grote gamebedrijven lieten in 2021 van zich horen over de soms giftige situaties waar zij tijdens hun professionele carrière in verkeerden. En terecht: iedereen moet zich veilig, geaccepteerd en gewaardeerd kunnen voelen op de werkvloer. Dit jaar bleek dat dit lang niet bij elk gamebedrijf van toepassing is, of dat het in veel gevallen op zijn minst een stuk beter kan. Het gamenieuws werd gedurende sommige maanden dan ook gedomineerd door bizarre onthullingen, kritiek op voorheen onaangetaste CEO’s en weerzinwekkende anekdotes.

Kortom: er moet veel veranderen en sommige uitgevers mogen dan ook liever gisteren dan vandaag de bezem door hun stal halen. Als we dan toch een positieve ontwikkeling rondom dit onderwerp mogen vermelden, is dat dit hopelijk de ogen van veel mensen binnen en buiten de industrie heeft geopend. Verandering is soms helaas een lang en pijnlijk proces, maar we hopen dat dit jaar de eerste stappen zijn gezet richting een gelijkere en gezondere toekomst. Toffe games kunnen spelen is één ding, maar het welzijn van de creatieve genieën áchter die games is natuurlijk veel belangrijker.

Een vuist die een controller vasthoudt

2021: het jaar waarin de Switch Pro uitbleef

Het was dit voorjaar hét gesprek van de dag: de Nintendo Switch Pro. Diverse insiders vertelden in blogs, filmpjes en op gamefora dat ze er van overtuigd waren dat een krachtigere versie van de Switch aangekondigd zou worden. Het apparaat zou games bijvoorbeeld in een 4k-resolutie kunnen afspelen, net zoals de nieuwe consoles van de concurrentie. Misschien veranderde Nintendo intern diens strategie, of wellicht werden al die insiders in de maling genomen door een bron met teveel fantasie. Hoe dan ook bleek het een storm in een glas water, want de Switch Pro is nooit onthuld. 

Wel bracht Nintendo een nieuwe versie van de Switch uit met een oled-scherm en een grotere standaard. Een prachtig apparaat natuurlijk, maar geen krachtigere versie van de populaire hybride console. Eigenlijk begrijpen we Nintendo helemaal: nog altijd vliegt de Switch als zoete broodjes over de toonbank en blijven de topgames uitkomen. Alleen al dit jaar zijn we getrakteerd op spellen als Metroid Dread, de remakes van Pokémon Diamond en Pearl, New Pokémon Snap en Monster Hunter Rise. En dan moet het langverwachte vervolg op Zelda: Breath of the Wild nog verschijnen! Hoewel we dus razend benieuwd zijn wat Nintendo in de toekomst voor ons in petto heeft, houden de games die op de huidige Switch-consoles verkrijgbaar zijn ons tot die tijd wel zoet.

De Nintendo Switch OLED

2021: het jaar dat ontwikkelaars naar spelers luisterden

Meer dan ooit tevoren hebben ontwikkelaars dit jaar duidelijk gemaakt dat ze gamers bedienen, en dus niet andersom. Via social media staan studio’s sowieso dichter dan ooit in contact met hun fans. Deze directe lijn komt veel spellen ten goede. Zo waren er klachten over de traagheid waarmee progressie wordt geboekt in de Halo Infinite-multiplayer, en ook Battlefield 2042 kon rond release op wat kritiek rekenen. Ontwikkelaars verzamelen deze feedback en doen er vervolgens wat mee: beide spellen zijn inmiddels al van diverse updates voorzien die een aantal van de veelgenoemde problemen aanpakken.

Dat is meteen ook het voordeel van spellen die tegelijk dienstdoen als ‘service’: het is óók belangrijk voor de ontwikkelaar dat gamers na een eerste aankoop blijven spelen, en dat kan alleen als de ervaring goed is en blijft! Maar zelfs studio’s achter traditionele singleplayergames zetten hun beste beentje voor. Kijk maar naar CD Projekt Red, die na de rommelige lancering van Cyberpunk 2077 vorig jaar diverse updates heeft uitgebracht voor het spel en dat volgend jaar blijft doen. Zelfs wanneer een game niet perfect is op lancering, kan daar daarna alsnog naar gestreefd worden!

Een Spartan uit de Halo Infinite multiplayer die een vlag draagt

2021: het jaar van Game Pass

Je kon in 2021 nauwelijks een gesprek over games houden, zonder dat Xbox Game Pass ter sprake kwam. En terecht: de dienst van Microsoft, dat liefkozend ‘het Netflix voor games’ wordt genoemd door fans, is érg aanlokkelijk. Meer dan honderd games staan ter beschikking voor een vaste abonnementsprijs, waarbij alle spellen van Microsoft zelf op dag één op de dienst komen te staan. Ja, daaronder vallen ook de spellen van al die studio’s die het bedrijf de afgelopen jaren heeft gekocht, waaronder Bethesda, Double Fine en Obsidian Entertainment.

De invloed die Game Pass op het gamelandschap én het gamegedrag van spelers heeft, valt niet te onderschatten. De verleiding is groot om bij de release van een nieuwe game nog even te wachten of hij toch ook niet op Game Pass komt te staan, en bij nieuwe aankopen van Microsoft vieren gamers vooral dat dit betekent dat diens spellen ook naar de service komen. Daarbij hebben veel games ook veel bij het feit dat Game Pass-abonnees openstaan voor nieuwe ervaringen. Ze hebben dat abonnement toch al, dus waarom niet ten volste benutten? Zo vond Outsiders begin dit jaar bijvoorbeeld een miljoenenpubliek. Game Pass is inmiddels niet meer weg te denken uit de game-industrie: wen er dus maar aan!

Overzicht van alle Xbox Game Pass titels die in 2021 naar de dienst komen

Met bovenstaande trends en gebeurtenissen hebben we in grote lijnen een beeld geschetst van de game-industrie in 2021. Eén ding is zeker: je weet van te voren nooit wat je precies kunt verwachten in deze razendsnelle en creatieve wereld, ook al is het erg leuk om voorspellingen te doen. We gaan dus vanzelf zien wat 2022 ons brengt. In ieder geval vast heel veel gameplezier!

De populairste games van 2021

Gepubliceerd op: 10/12/2021
Laatste update:

 

Profielfoto van Michel Musters
Game Mania Redactie

Michel schrijft al jaren over games en speelt op zo'n beetje elk gameplatform, maar geen spel kan wat hem betreft tippen aan Hollow Knight.