Yu-Gi-Oh! is een Japans ruilkaartspel ontwikkeld en uitgegeven door Konami. Het doel van het spel is om de 8000 levenspunten van de tegenstander zo snel mogelijk naar nul te halen. Dit doe je met behulp van je eigen deck dat je zelf hebt samengesteld aan de hand van jou verzameling kaarten en speelstijl. Lees verder hoe dit juist in zijn werk gaat!

Let’s Duel!

Ga van start met Yu-Gi-Oh!

Het spel kan 1 tegen 1 of 2 tegen 2 worden gespeeld. Elke speler heeft een deck van 40 tot 60 kaarten. Het spel wordt gespeeld op een veld met 7 kaartzones.
Kaarttypes:

► Monsterkaarten - Deze kaarten worden opgeroepen om de monsters of levenspunten van de tegenstander aan te vallen. Indien er geen monsters op het veld staan kan men de levenspunten van de tegenstander rechtstreeks aanvallen. (Bijna) elke monsterkaart bezit ATK (aanval) en DEF (verdediging) punten. Deze punten worden gebruikt om het resultaat van een gevecht te bepalen. Binnen de monsterkaarten zijn er veel varianten.

► Spell-kaarten - Deze magische spreuken hebben verschillende effecten die het spel beïnvloeden. Zo zijn er kaarten die de ATK-punten van een specifiek monster verhogen of doen herleven van vernietigde monsters.

► Trap-kaarten - Trap-kaarten hebben een gelijkaardige werking als spell-kaarten. Het grote verschil is dat je deze kan activeren tijdens de beurt van de tegenstander.

Zones

Op het veld zijn er verschillende zones aanwezig:

  1. Main-deck - Dit is een plaats waar de speler zijn deck legt. Dit is een verzameling van monsterkaarten, spell-kaarten en trap-kaarten. Rechtsonder op het speelveld
  2. Kerkhof - Hier worden alle kaarten verzameld die afgelegd of vernietigd zijn. Rechtsboven op het speelveld
  3. Monster zones - In deze zones worden de monsterkaarten geplaatst nadat ze succesvol zijn opgeroepen. 5 vakken naast elkaar, centraal op het speelveld
  4. Spell / Trap zones - Hier vind je de spell en trap kaarten terug. 5 vakken naast elkaar, onder de monster zones

Fasen

Een beurt bestaat uit 6 fasen:

  1. Trekkingsfase - De speler aan de beurt trekt een kaart van zijn stapel.
  2. Stand-byfase - Hier vindt er geen specifieke actie plaats. Indien er kaarteffecten of onderhoudskosten worden geactiveerd is dat nu.
  3. Hoofdfase 1 - De duelist mag monsters oproepen, kaarten en effecten activeren. Maar ook de gevechtspositie van een monster veranderen.
  4. Gevechtsfase - De speler aan de beurt kan ervoor kiezen om zijn tegenstander aan te vallen met behulp van monsters op zijn veld in aanvalspositie.
  5. Hoofdfase 2 - De speler kan zoals in hoofdfase 1 dezelfde acties uitvoeren. Maar de speler mag deze niet uitvoeren als ze zijn uitgevoerd in de eerste hoofdfase.
  6. Eindfase - Deze fase bestaat ook voor kaarteffecten en onderhoudskosten die tijdens deze specifieke fase worden geactiveerd of opgelost. Zodra deze fase is voltooid, beëindigt de speler zijn beurt.

Ga meteen van start met Yu-Gi-Oh!