De toekomst van Xbox

Alles wat je moet weten over Project Scorpio!

Bijna een jaartje geleden werd Project Scorpio officieel aangekondigd op E3, de jaarlijkse videogame beurs in Los Angeles. Sinds begin april 2017 weten we waarom we moeten sparen voor de nieuwe Xbox One die – als de geruchten waar zijn – eind 2017 op de markt zal verschijnen. Hoewel gameplay en immersie bij ons steeds de doorslag geven bij het bepalen of een game top of flop is, toch gaan we het niet onder stoelen of banken steken dat het oog ook wat wil. Project Scorpio belooft een grote stap voorwaarts op vlak van True 4K Gaming. Is de tijd aangebroken om uit te kijken naar een nieuwe televisie? 

Scorpio

Pixels en resoluties

Om het concept resolutie toe te lichten gebruiken we de meest gebruikte resolutie van het ogenblik: Full HD of 1080p. Full HD is jarenlang het toverwoord in tv-land geweest maar maakt sinds kort plaats voor Ultra HD of 4K. De resolutie van Full HD bestaat uit 1.920 x 1.080 pixels. Een pixel of beeldpunt zorgt voor de opbouw van het beeld en een vaste regel is: hoe meer pixels per cm2, hoe scherper het beeld. True 4K betekent dat het beeld volledig wordt opgemaakt uit 4.096 x 2.160 pixels. Op een tv met Ultra HD ondersteuning betekent dit dat het beeld wordt opgebouwd met vier keer zoveel beeldpunten. Maar let op! Dit is alleen zo wanneer de televisie UHD ondersteunt en de console, computer of mediaspeler een UHD signaal stuurt naar de televisie. 

4K vs. 1440p

Niets in de handen, niets in de mouwen…

Project Scorpio verschilt daarin sterk van Sony’s PlayStation 4 Pro. Waar Sony’s console moet zwoegen om de 4K resolutie op je scherm te toveren, kan Project Scorpio dit met twee vingers in de neus. De eerste beelden van de Forza Motorsport 6 tonen een 4K resolutie zonder upscaling (vergroten van een beeld d.m.v. achterliggende beeldtechnieken) aan 60 fps (beelden per seconden). Om die volledige resolutie te behalen zit er heel wat rekenkracht onder de motorkap van Project Scorpio. 

Bron: Digital Foundry

Het bovenstaande filmpje toont aan dat Project Scorpio een nieuwe gewichtsklasse is in de consolemarkt! De Scorpio is trouwens ook uitgerust met een UHD Blu-ray speler waardoor hij bij cinefielen ook een streepje voor heeft op de concurrentie. De beste manier om de kracht van de console uit te beelden, is de harde cijfers van de populairste consoles van het ogenblik te vergelijken met Project Scorpio. 

Vergelijking technische details:

 

Project Scorpio

Xbox One S

PlayStation 4

PlayStation 4 Pro

CPU (processor)

2,3 Ghz 8-core AMD CPU

1,75 Ghz 8-core AMD CPU

1,6 Ghz 8-core AMD CPU

2,1 Ghz 8-core AMD CPU

GPU (grafisch processor)

6 Teraflops

1,31 Teraflops

1,84 Teraflops

4,2 Teraflops

RAM geheugen

12GB GDDR5

8GB DDR3

8GB GDDR5

8GB GDDR5

HDR ondersteuning

Ja

Ja

Ja

Ja

Optisch drive

4K/HDR Blu-ray

4K HDR Blu-ray

Blu-ray/DVD

Blu-ray/DVD

Opslagruimte

1TB

500GB

500GB

1TB

Flopper de flop!

Nee, niet zo’n flop… De belangrijkste eigenschap uit bovenstaande tabel zijn de teraflops. Wat is een teraflop horen we je zeggen? Een teraflop is het aantal rekensommetjes dat een hedendaagse console kan maken per seconde. Het demonstreert de absolute rekenkracht van de console. Met bijna 2 teraflops méér (de volledige rekenkracht van een standaard PS4) dan de PlayStation 4 Pro is het geen verrassing dat Project Scorpio zich zonder scrupules de sterkste console op de markt zal kunnen noemen.  

Maar... Ik heb geen 4K televisie!?

Kan je de aankoop van een nieuwe televisie nog niet rechtvaardigen? Een niet te onderschatten functie van Project Scorpio is het flexibele gebruik van al die rekenkracht. Als je de games op een Scorpio gaat spelen in een lagere resolutie dan zal dit andere aspecten verbeteren zoals het aantal beelden per seconden wat zal resulteren in een vloeiende spelervaring. Gamers met een Full HD televisie zullen het verschil merken. Een game dat in 4K wordt opgebouwd en op een Full HD wordt getoond zal van nature veel scherper en mooier ogen. Factoren als anti-aliasing (zie foto) worden sterk verbeterd bij hogere resoluties. Hoe beter de anti-aliasing hoe minder waarneembare kartelrandjes het scherm zullen vervuilen waardoor ronde oppervlakten ronder ogen en lijnen in het scherm niet “beven” wanneer je voor- of achteruit beweegt.

4K vs. 1440p

Al die verworven kracht kan eveneens gebruikt worden om de games van de huidige én vorige generatie (Xbox 360 en Xbox One) speelbaar te maken op de Scorpio met merkbare verschillen. Enkele voordelen dat de Scorpio zal bieden bij games die niet geoptimaliseerd* zijn door middel van een update:

  • X360 en Xbox One Games die op de oude consoles onregelmatige frames per secondes ondervonden, zullen stabieler draaien op Project Scorpio.
  • Verminderde screen-tearing (herkenbaar aan een "breuk" die door je scherm loopt voor een fractie van een seconde). 
  • Behalen van maximum resolutie bij titels die variabele resoluties hebben. Games die een dynamische resolutie hebben, springen afhankelijk van de hoeveelheid actie op het scherm naar een kleinere of grotere resolutie. Titels die hiervan gebruik maken: Doom (2016), Halo 5, Gears of War 4, Battlefield 1, Call of Duty-Infinite Warfare en The Division. We verwachten dat deze games in 1080p speelbaar zijn met hun maximum framerate.
  • Verbeterde texture filtering zorgt voor een beter dieptezicht en behoudt beter de details van de textures die in-game in de verte zichtbaar zijn.
  • Project Scorpio laat je toe om gameplay op te nemen in 1080p met vrijwel geen kwaliteitsverlies, later te herbekijken en screenshots te nemen. 
  • Laadtijden zijn verschrikkelijk! De Scorpio maakt komaf met lange laadtijden!

*Sommige games kunnen compatibiliteitsproblemen ondervinden met Project Scorpio. Microsoft werkt daarom de klok rond om hun catalogus oude games te optimaliseren en uit te breiden.

Ons eerste gevoel is dat de console zich zal kunnen meten met high-end PC’s. Toch hebben hebben we nog ontelbare vragen bij de console. Wat zal hij kosten? Zal Project Scorpio Virtual Reality introduceren bij de Xbox fans? Welke games zullen optimaal gebruik maken van de kracht van de console? Wij wachten vol spanning op de aankondigingen van E3 want dat evenement is slechts twee maanden van ons verwijderd. Wij zijn razend benieuwd naar wat de toekomst zal brengen en dromen voortaan in 4K.