Waarom Sekiro: Shadows Die Twice meer is dan een Dark Souls opvolger

Tijd om te sterven

Als we de meetingzaal voor onze hands-on met Sekiro: Shadow Die Twice binnenstappen, voelen we de spanning meteen oplopen. Op het grote scherm staat het logo van het spel ons uit te dagen, op de hoek van het televisiekastje staat een knappe handgemaakte Sekiro PlayStation 4 Pro console te pronken. We weten dat we vandaag al onze pro gaming skills uit de kast moeten halen om het einde van de demo te halen. (Of het ons gelukt is, kan je zien in de onversneden gameplay onderaan) Ondanks zijn moeilijkheidsgraad heeft Sekiro: Shadows Die Twice ons aangenaam verrast tijdens onze speelsessie. Gooi al je kennis van Bloodborne, Dark Souls en Demon’s Souls uit het raam want deze game gooit de formule helemaal op zijn kop. Wij lijsten voor jullie de vernieuwingen binnen hun eigen gecreëerde genre op.

Bewegen als een Ninja

De demo start met een introductie tot de Grappling Hook. Sekiro – niet alleen de naam van de game maar ook het hoofdpersonage – ook gekend als de éénarmige Wolf gaat nergens heen zonder dit prothetisch accessoire. De wereld – feodaal Japan – is bezaaid met grijppunten (takken van bomen, daken van gebouwen,…) waar Sekiro zich naartoe kan trekken met zijn grijphaak. Meteen krijgen we het gevoel dat de game helemaal anders speelt dan zijn spirituele voorlopers. Observatie en vooral verticaliteit zijn de sleutels tot succes. De vijanden in de wereld zijn tactisch opgesteld om onaandachtige spelers af te straffen, maar aandachtige spelers te belonen. Niet veel later springen we van een dak om een onvermoedende vijand met een bevredigende stealth kill neer te halen. De Grappling Hook heeft overigens nog functies. Enkele bloederige kills later staan we oog-in-oog met een reus met een plank rond zijn hoofd. Het valt ons op dat we de Grappling Hook kunnen gebruiken om ons naar deze vijand toe te trekken en opvolgen met een krachtige combo. Eens in een gevecht verwikkeld zien we de andere verbeteringen van de combat.

Vechten als een Samuraï

De inspiratie van Sekiro: Shadows Die Twice is onbetwistbaar. Seven Samuraï, 13 Assassins, Lone Wolf & Cub,… het aantal referenties uit de Japanse filmgeschiedenis dat we naar je hoofd kunnen gooien is eindeloos maar allemaal hebben ze één ding gemeen: één-tegen-één zwaardduels. De verwijzingen reiken overigens verder dan alleen de setting en de manier waarop je gevechten benaderd. Het geweld is héérlijk over-the-top en het bloed spuit rijkelijk in het rond. Deze game is 18+ voor een reden. Het brengt ons bij de meest ingrijpende verandering in Sekiro. Weet je nog die staminameter van Dark Souls? Weg ermee! In Sekiro draait het allemaal rond Posture (postuur/houding). En ook Sekiro moet rekening houden met zijn Posture. Tegenstanders die je aanvallen blokkeren verliezen Posture, hoe meer schade je doet, hoe sneller de Posture-meter vult. Bereikt de vijand zijn breekpunt dan kan je uithalen met een verwoestende Death Blow. Na enkele basisvijanden te bevechten wacht ons de eerste midboss, een vijand die sterker is dan het normale grut dat de wereld afstruint. De game gebruikt een klassieke levensbalk maar geeft sterkere strijders, en eindbazen, extra rode bollen boven de balk. Deze rode bollen bepalen hoeveel keer je een Death Blow moet toepassen om de vijand door de knieën te krijgen.

Sekiro screenshot Sekiro screenshot

Gadgets: Wolf’s Best Friend

Om de uitdagende gevechten tot een goed eind te brengen, heeft Wolf toegang tot een aantal gadgets voor zijn prothetische arm. In onze demo experimenteerden we met drie varianten: de werpsterren, de bijl en de vlammenwerper. Met de werpsterren kan je bepaalde vijanden naar je toe trekken. De trage bijl is superkrachtig tegen vijanden met een schild terwijl de vlammenwerper perfect is om de Posture van de vijand langzamer te laten terug komen en meer schade toe te brengen. Voor elk gadget kan je een opvolgende aanval doen. Gebruik je de vlammenwerper dan kan je met een opvolgende R1-aanval je hele zwaard in vuur drenken. Je kan deze gadgets niet eindeloos gebruiken. Doorheen het spel vind je White Spirit Emblems. Die zijn het betaalmiddel dat je nodig hebt om deze gadgets te gebruiken. In tegenstelling tot de Magic Spells in de Souls-reeks is het gebruik van de gadgets minder ingeperkt. Je kan White Spirit Emblems op verschillende manier verdienen, ook door vijanden te mollen. Het geeft je veel meer vrijheid en probeert daarmee de beperking op het gebruik ervan zo laag mogelijk te houden. Toch zul je tijdens eindbaasgevechten snel ontdekken dat elk aantal Fire Spirit Emblems te weinig kan zijn.

Magnum Bossus

Het belangrijkste aspect van elke Souls-achtige game zijn natuurlijk de eindbazen. Op dit vlak gelijkt Sekiro: Shadows Die Twice sterk op zijn voorlopers. Helaas kregen we er slechts eentje te zien. We moesten echter meteen onze verwachtingen bijschroeven toen we na 30 minuten speeltijd voor de 20e keer sneuvelden. Sterven hoort er nu eenmaal bij. Dat brengt ons ook bij de ondertitel van de game. De Shadows Die Twice slaat terug op de verrijzeniskans in het spel. Wanneer je sterft krijg je altijd een keer de optie om opnieuw te verrijzen. Deze optie is gekoppeld aan een icoontje in de linkeronderhoek van de HUD. Door vijanden te verslaan, of schade te berokkenen, vult dit metertje en krijg je opnieuw de kans om te verrijzen. Het is een godsgeschenk wanneer je je zuurverdiende ervaringspunten niet wil verliezen. Uiteindelijk bleek 60% van onze gameplay te bestaan uit het gevecht met de eindbaas. Net als in Dark Souls hebben de eindbazen verschillende fases, worden ze na elke fase moeilijker en groeit hun aanvalsarsenaal.

Sekiro screenshot Sekiro screenshot

Sekiro: Shadows Die Twice belooft een verademing te zijn na Dark Souls III. Niet alleen omdat de game zoveel vaste waarden van de reeks overboord gooit en tegelijkertijd zijn gameplay verfijnd maar ook omdat de game de speler veel meer opties geeft om de – soms uitzichtloze – gevechten tot een goed einde te brengen. Wij zijn overtuigd dat Sekiro: Shadows Die Twice op 22 maart 2019 talloze spelers op PlayStation 4, Xbox One en PC wanhoop zal doen ervaren. Wanhoop die na enkele uren spelen zal veranderen in pure euforie.

Bekijk onze volledige gameplay demo

Pre-order nu!


PlayStation 4 Xbox One PC