Het is officieel: de PlayStation 5 verschijnt eind 2020

Kom alles te weten en reserveer alvast!

Het is officieel: Sony’s nieuwste generatie console heet PlayStation 5 en komt rond de feestdagen in 2020 uit. Begin dit jaar kregen we al een tipje van de sluier, maar Sony doet nu nog veel meer uit de doeken. Lees snel verder voor alle informatie over de nieuwe technologieën, de vernieuwde controller en alles wat we nu weten over de PS5, of bekijk onderstaande video waarin Tom en Philip alle nieuwe info bespreken!

Wil je de PlayStation 5 alvast reserveren? Klik hier!

Haptische feedback in de nieuwe controller

We mogen hem nog niet de DualShock 5 noemen – Sony zegt nog geen beslissing te hebben gemaakt over de naam – maar de eerste details over de vernieuwde PlayStation-controller zijn hier. Ten eerste wordt er haptische feedback toegevoegd: oftewel, de controller zal meer inspelen op trillingen. De ‘rumble’ van de DualShock 4 wordt ingewisseld voor diverse subtiele trillingen die veel nauwkeuriger werken. Zo voelt het crashen tegen een muur in een raceauto heel anders dan een tackle op het voetbalveld.

Het tech-magazine Wired mocht alvast aan de slag met een prototype-spel voor de PlayStation 5, gemaakt door de makers van Astro Bot. In deze game renden ze met een personage door een level met verschillende oppervlakken, die allemaal verschillende ervaringen gaven. Zo voelde zand langzaam en log aan; modder langzaam en vochtig en op ijs voelde het alsof de thumbsticks onder de spelers vingers weggleden.

Daarnaast worden de controllers van de PlayStation 5 uitgerust met zogenaamde adaptive triggers, die zijn geïntegreerd in de schouderknoppen (L2/R2). Ontwikkelaars kunnen de weerstand van de triggerknoppen instellen, zodat je de tactiele sensatie voelt van het spannen van een pijl op een boog, of het scheuren door rotsachtig terrein met een off-road wagen.

Ook leuk om alvast te weten is dat de nieuwe controller geen micro-USB, maar een USB-C-aansluiting zal hebben. Het is nog niet duidelijk of dit betekent dat de PlayStation 4-controllers niet zullen werken op de PS5. Verder zijn de nieuwe controllers ook uitgerust met betere speakers en een accu met een hogere capaciteit en zullen ze ietsjes zwaarder worden dan de huidige Dual Shock 4-controllers, maar nog wel lichter dan een Xbox One-controller met batterijen.

Gameontwikkelaars hebben al prototypes ontvangen van de nieuwe controller, dus we kunnen bij de lancering van de PS5 alvast rekenen op uiteenlopende toepassingen van deze nieuwe technologieën!

Ray tracing

Eerder dit jaar kregen we al het heugelijke nieuws dat de PlayStation 5 ray tracing gaat ondersteunen. Ray Tracing is de realistische weergave van licht en de weerkaatsing ervan op verschillende oppervlaktes (glas, vloeistoffen, spiegels) en objecten. Alle films met veel CGI maken al gebruik van deze technologie, maar er is slechts een handjevol games dat ray tracing benut (bijvoorbeeld Battlefield V en Metro Exodus). Nu is bevestigd dat de ray tracing-technologie niet op software-basis, maar hardwarematig wordt geïmplementeerd.

 Deze technische demo van Unreal Engine demonstreert de kracht van ray tracing.

Sneller games laden dankzij de SSD

Zoals we al wisten gaat de PlayStation 5 gebruikmaken van een SSD voor opslag, waardoor games veel sneller zullen laden. De laadtijden in Marvel’s Spider-Man zijn op een prototype-PlayStation 5 bijvoorbeeld maar 0,8 seconden, terwijl deze op de PlayStation 4 Pro wel 15 seconden bedragen.

Door de interne architectuur van de PS5 helemaal in te richten op gebruik van een SSD zijn er nog meer sprongen mogelijk. Op de PlayStation 4 werden vaak gebruikte game-objecten zoals lantaarnpalen of voetgangers bijvoorbeeld meerdere keren op de schijf gezet, zodat deze snel opgepikt konden worden door de toeren van de hardeschijf. Met een SSD is dit niet meer nodig, waardoor er voor ontwikkelaars enorm veel ruimte vrijkomt. Ruimte die weer benut kan worden om nog grotere werelden te bouwen, of bijvoorbeeld om game-updates kleiner te houden.

 In deze video demonstreert Sony de snellere laadtijden van de PS5.

De PlayStation 5 zal daarbij gebruikmaken van 100GB blu-ray-disks en de console zal ook dienst doen als UHD-blu-rayspeler. We weten nog niet hoe groot de capaciteit zal zijn van de SSD in de PlayStation 5. Daarnaast speculeert Wired ook dat je games modulair kunt installeren, oftewel: je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen of je alleen de singleplayer- of multiplayer-kant van een game wil (de-)installeren.

Real-time UI

Al die upgrades onder de motorkap klinken natuurlijk veelbelovend, maar we willen natuurlijk ook weten hoe de menu’s van de PlayStation 5 zelf eruit zien. Daarover blijft Mark Cerny, systeemarchitect van de console, nog een beetje vaag, maar hij geeft wel wat hints naar wat we kunnen verwachten.

Ook hierbij komt de snelheid van de SSD van pas, want het zou bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om vanuit het hoofdscherm van de PlayStation 5 direct een missie, multiplayer-match of een bepaalde uitdaging op te starten van jouw favoriete game. Het is vergelijkbaar met hoe je op de PlayStation 4 kunt zien wat je vrienden recent hebben gespeeld of wat ze op dit moment aan het spelen zijn, maar op de PS5 zou je met een druk op de knop direct in dat potje Call of Duty van je vrienden kunnen springen.

En de games? Daar blijft Sony natuurlijk nog stil over, maar we weten wel alvast dat Bluepoint Games, die onlangs de remake van Shadow of the Colossus hebben gemaakt, al werkt aan een ‘grote’ titel voor de PlayStation 5.

PlayStation 5 prijs

Gaan we binnenkort afscheid moeten nemen van dit scherm?

Backwards compatibility

We verwachten natuurlijk dat de games voor de PlayStation 5 ons omver gaan blazen, maar hoe zit het nu eigenlijk met al die games die we nu al in de kast of op onze hardeschijf hebben staan? Daarover werd nu niks gezegd door Sony, maar in eerdere interviews liet het bedrijf doorschemeren dat de PlayStation 5 inderdaad backwards compatible gaat zijn met PlayStation 4-games. Volgens de systeemarchitect Mark Cerny zou dit mogelijk zijn omdat de architectuur van de PS5 vergelijkbaar is met die van de PS4. In juni dit jaar bevestigde Sony-baas Jim Ryan nogmaals tegenover de website CNET dat de PlayStation 5 backwards compatible gaat zijn met PS4-spellen, en hij deed er zelfs een schepje bovenop. Zo beloofde hij zelfs "cross-generational play", wat inhoudt dat je een spel op de PS4 kunt opstarten, met diezelfde savefile verder kunt spelen op de PS5, en daarna weer terug kunt gaan naar de PS4. Jouw savefile zou namelijk bewaard worden op de servers van Sony. Hoewel dit natuurlijk heel goed nieuws is, is het natuurlijk altijd mogelijk dat de plannen inmiddels zijn veranderd of dat er een technische belemmering is geconstateerd waardoor deze plannen in de soep lopen. We denken echter dat Sony wel flink hun best gaan doen om dit toch te realiseren, zeker aangezien Microsoft al volledige backwards compatibiliteit heeft bevestigd met alle oudere Xbox-systemen op hun nieuwe Xbox-spelcomputer. Je hoeft je PS4-spellen in ieder geval voorlopig niet weg te doen.

Het uiterlijk

Onlangs doken er verschillende patenten op met ontwerpen van een mysterieus nieuw apparaat van Sony. Nu is gebleken dat dit patenten waren voor het ontwerp van de developer kit van de PlayStation 5, en dit werd daarna op Twitter bevestigd door een ontwikkelaar die daarna snel zijn tweet heeft moeten verwijderen. Op basis van de schetsen heeft de website LetsGoDigital 3d-renders gemaakt om een visualisatie te maken van hoe deze developer kit er in het echt uit zou kunnen zien. Die is hieronder te zien:

Let wel op: dit is de developer kit en dus niet het product dat consumenten in handen zullen krijgen. Developer kits zijn voor voorgaande consoles altijd heel minimalistisch geweest, waarbij functie duidelijk boven design stond, waardoor deze developer kit wel heel erg opvalt door zijn futuristische design. Het is dus ook mogelijk dat dit wel de richting is waar Sony naartoe wil met het uiteindelijke ontwerp, maar ook dat blijft voorlopig gissen. Het is natuurlijk wel fijn om te weten dat ontwikkelaars al deze developer kit in handen hebben, want dat betekent dat er al games voor ontwikkeld kunnen worden!

De prijs van de PlayStation 5

En dan de grote vraag: wat gaat de prijs worden? Sony heeft nog niks vrijgegeven over de prijs, behalve dat het "aantrekkelijk [zal zijn] ten aanzien van de geavanceerde functieset." Dat zou kunnen duiden op een iets hogere prijs ten opzichte van de prijzen die we gewend zijn bij hardwarelanceringen, maar een die nog wel betaalbaar moet zijn. Sony wil natuurlijk dat er zoveel mogelijk mensen een PS5 kunnen kopen om hun marktaandeel te verzekeren, dus het is goed mogelijk dat ze de PS5 met verlies zullen verkopen. Als we de geschiedenisboeken induiken weten we dat de PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro lanceerden met een prijskaartje van €399 en de krachtigere Xbox One X bijvoorbeeld met €499. En als we nog verder de geschiedenis in duiken, denken we terug aan hoe de PlayStation 3 een moeilijke start maakte door de (destijds) te hoge prijs van €499 en €599 voor de twee basismodellen.

PlayStation 5 prijs

De prijs van de PlayStation 3 zat het succes van de console in de weg.

De tijden zijn natuurlijk veranderd, en daarmee ook onze perceptie van prijzen (veel mensen doen niet meer moeilijk over een nieuwe telefoon van over de duizend euro), maar het is goed mogelijk dat Sony ergens tussenin de €399 en €599 gaat zitten met de prijs van de PlayStation 5. Maar nogmaals: dit is allemaal speculatie van onze kant, en totdat Sony hier zelf iets over communiceert, blijft alles wat je op het internet leest precies dat: speculatie.

Wanneer gaan we dan wel meer horen? Mogelijk al in februari 2020. Volgens geruchten die circuleren op het internet wordt dan weer een PlayStation Meeting gehouden waarbij Sony de nieuwe console officieel zal onthullen. In februari 2013 werd bijvoorbeeld de PlayStation 4 ook onthuld tijdens zo'n PlayStation Meeting, dus het is niet heel gek om te denken dat Sony dit trucje gaat herhalen. Wij houden onze ogen en oren in ieder geval open voor alle updates rondom de PlayStation 5!

PlayStation 5 aankondiging

Hoewel veel dingen nog onduidelijk zijn, krijgen we stapje voor stapje meer te weten over de PlayStation 5. Voorlopig kunnen we concluderen dat snelheid en efficiëntie de sleutel lijken te vormen voor de nieuwe generatie PlayStation. Zodra we meer weten lees je het uiteraard hier bij Game Mania! En wil je er alvast zeker van zijn dat je de PlayStation 5 op release in huis hebt? Zorg er dan voor dat je hem alvast reserveert bij Game Mania! Lees er hier alles over.