Fijne MAR10-dag: het ontstaan van Super Mario

Van naamloze timmerman tot iconische mascotte

10 maart lijkt op het eerste gezicht geen speciale dag, maar dat is het wel: het is namelijk officieel Mario-dag! 10 maart…. Maart 10…. MAR10… snap je hem? Hoe dan ook is het een prima excuus om eens te kijken naar het ontstaan en de evolutie van het meest iconische game-personage ooit!

Er zijn maar weinig gamers – én niet-gamers – die onbekend zijn met de besnorde loodgieter. Jaren geleden werd zelfs geschat dat Nintendo’s mascotte beroemder is dan Disney’s Mickey Mouse! Super Mario heeft zijn strepen dan ook ruimschoots verdiend met talloze kwalitatief hoogstaande spellen, waarvan er een aantal games zoals we die tegenwoordig kennen onherroepelijk hebben veranderd. Maar waar is het allemaal begonnen?

Jumpman

Mario werd bijna veertig jaar geleden ‘geboren’, in het arcadespel Donkey Kong uit 1981. Legendarische Nintendo-ontwikkelaar Shigeru Miyamoto probeerde een game te ontwikkelen die op kon boksen tegen diverse succesvolle arcadespellen zoals Pac-Man. In eerste instantie wilde Miyamoto een game maken met het tekenfilmpersonage Popeye in de hoofdrol, maar hij kreeg de licentie daarvoor niet te pakken. Hij bedacht zijn eigen personages: de aap Donkey Kong die de vriendin van zijn naamloze eigenaar ontvoerde. Donkey is het Engelse woord voor ezel, maar dat betreft simpelweg een misvertaling: de naam had eigenlijk Monkey Kong moeten zijn!

Spelers besturen in het spel het baasje van de aap, en moeten op diverse spelschermen omhoog klimmen terwijl Donkey Kong tonnen naar beneden gooit om hem tegen te houden. Een unieke eigenschap van het speelbare personage was dat hij kon springen – op die manier ontweek hij de rollende tonnen – en hij werd dan ook liefkozend Jumpman genoemd. Miyamoto zelf noemde het personage overigens ‘Mr. Video’, maar daar week hij al vrij snel van af.

Bedankt, huisbaas!

Er doen verschillende verhalen de ronde, maar de meest geaccepteerde ‘legende’ is dat Jumpman uiteindelijk werd vernoemd naar de huisbaas van het Nintendo Amerika-kantoor, Mario Segale. Vanwege een financieel geschil tussen hem en de toenmalige president van Nintendo’s Amerikaanse divisie, zou Nintendo hebben besloten het personage de naam Mario mee te geven. Waar hij in eerste instantie een timmerman was, werd Mario in zijn eerste eigen game – Mario Bros. – veranderd in een loodgieter uit New York. In Mario Bros. moesten Mario en zijn toen nog naamloze broer namelijk afrekenen met ongedierte in de riolen van New York.

Het uiterlijk van Mario – de bekende overalls, pet en snor – ontstond vanwege de gelimiteerde grafische mogelijkheden uit die tijd. De kleurrijke kleding van de loodgieter stond in duidelijk contrast met de zwarte achtergrond, de pet zorgde ervoor dat de ontwikkelaars geen ingewikkeld haar hoefden te programmeren en de snor scheidde duidelijk de neus met de rest van het gezicht.

De geboorte van een platformheld

Hoewel de Donkey Kong-games absoluut succesvol waren, ging het balletje voor Mario pas écht rollen met Super Mario Bros., dat in 1985 voor de eerste spelcomputer van Nintendo verscheen, de Nintendo Entertainment System (NES). De 2D-platformer ontketende met scrollende schermen om Mario van links naar rechts door levels te laten lopen een ware revolutie in de game-industrie. Opeens bestonden games niet meer uit statische schermen, maar voelde het alsof je écht een virtuele wereld – in dit geval Mushroom Kingdom – bezocht.

Super Mario Bros. zou een van de meest succesvolle games ooit worden en Mario in één klap wereldberoemd maken. Dat komt omdat de NES – en daarmee dus ook Super Mario Bros. – voor veel mensen de eerste kennismaking met computerspellen was. Het eerste level in Super Mario Bros. is daarnaast perfect vormgegeven door Miyamoto en consorten – in twee tot drie minuten worden spelers perfect het concept van het spel en de moves van Mario uitgelegd. Natuurlijk draagt ook het iconische deuntje van componist Koji Kondo daar aan bij.

In Japan verscheen al snel het directe vervolg Super Mario Bros. 2, dat esthetisch vrijwel gelijk was aan het eerste deel, maar een stuk uitdagender was. Nintendo vermoedde dat de hoge moeilijkheidsgraad niet aan zou slaan in het Westen, en pakte een compleet andere game van Shigeru Miyamoto – Doki Doki Panic – en verving diens personages met Mario, Luigi, Toad en Princess Peach. Dat is de reden dat Super Mario Bros. 2 zo anders oogt en speelt dan de andere games in de serie. De échte Super Mario Bros. 2 kwam veel later wel alsnog in het Westen beschikbaar via een verzameling op de Super NES.

Van twee naar drie dimensies

Mario’s populariteit bleef ondertussen maar toenemen. Deze bereikte nieuwe hoogtes met de release van Super Mario Bros. 3, waarin veel meer mogelijk was – zo waren er meer items die Mario in allerlei dieren veranderde, zodat hij zelfs kon vliegen – en werden levels gekozen via een wereldkaart. Het succes van die game werd extra aangewakkerd met de bioscoopfilm The Wizard, waarin een jongetje door de Verenigde Staten reist om een gametoernooi bij te wonen. Daarin werden nog voor release nieuwe beelden van Super Mario Bros. 3 getoond.

Ook op de Super NES kreeg Mario zijn eigen platformgames in de vorm van World-reeks, maar de echt grote volgende stap zou pas in 1996 worden genomen. Driedimensionale games waren niet nieuw, maar door de toegenomen grafische mogelijkheden en een controller met een analoge stick maakte de Nintendo 64 3D-games populair bij het grote publiek.

Lanceringsgame Super Mario 64 droeg daar zeker aan bij, want het spel bood een perfecte speeltuin om te experimenteren met drie dimensies. Waar level 1-1 uit Super Mario Bros. veel mensen voor het eerst liet kennismaken met games an sich, daar biedt de tuin van Princess Peach’ kasteel in Super Mario 64 voor velen een eerste blik op de mogelijkheden van 3D-games.

Van coureur tot topsporter

Sindsdien is Mario niet meer weg te denken uit de game-industrie. Hij is niet alleen het gezicht van Nintendo, er komen ook nog regelmatig nieuwe games uit met hem in de hoofdrol die kwalitatief ook nog eens tot de top behoren. 3D-platformers als Super Mario Odyssey en de Galaxy-titels staan fier naast tweedimensionale exemplaren zoals New Super Mario Bros. en Super Mario Maker. En laten we ook niet vergeten dat Mario allang niet meer alleen in het rond springt: hij is dokter in de Dr. Mario-puzzelgames, doet mee aan diverse sporten, geeft regelmatig een feestje in Mario Party en blijkt een waar racetalent in de enorm succesvolle Mario Kart-spellen.

Er lijkt voorlopig geen einde te komen aan zijn populariteit. Natuurlijk verwachten we dat Nintendo spellen met Mario in de hoofdrol blijft uitbrengen – het kan bijna niet anders of Super Mario Odyssey krijgt een vervolg – maar de loodgieter gaat het nog grootser aanpakken. Zo komen er in diverse pretparken van Universal Studios – onder andere in Japan en de VS – gedeeltes die zich geheel op Mario richten, en wordt er zelfs aan een grootse animatiefilm rondom de mascotte gewerkt.

Voorlopig kunnen we dus nog blijven genieten van Mario, en waarschijnlijk blijft dat nog tientallen jaren zo. Een fijne MAR10-dag, iedereen!

Ontvang de Mario Day Badge!

Speciaal voor Game Mania XP-members is er een unieke badge te unlocken! Wanneer je op Mario Day (10 maart dus!) een Nintendo-console of een game voor een Nintendo-console koopt, ontvang je onderstaande exclusieve "It's a me" badge en 103 coins! De game of console moet op voorraad zijn en het maakt niet uit of het een nieuw of tweedehands product is. Woohoo! Nog geen Game Mania XP-lid? Kom hier alles te weten en begin direct met sparen!

It's a me

Win een Goodiepakket

Ben jij een enorme Mario-fan? Ter gelegenheid van Mario Day geven we een goodiepakket weg bestaande uit een Mario-canvas, Faceoff Deluxe Wired Pro Controller met extra Luigi-faceplate voor Nintendo Switch, een Super Mario Odyssey-pet, notitieboek én herbruikbare travel coffee cup! Wil jij dit pakket winnen? Laat je dan inspireren door je herinneringen aan Mario en vul het formulier in!

Wedstrijdreglement

  • Artikel 1: De Organisator - De Wedstrijd wordt georganiseerd door Game Mania (hierna te noemen: de Organisator).
  • Artikel 2: Voorwaarden - De deelname aan deze wedstrijd staat open voor personen die in België en Nederland wonen. De persoonlijke gegevens van de Deelnemers zullen worden bewaard en worden elektronisch verwerkt in overeenstemming met de Europese voorschriften voor de bescherming van de privacy met betrekking tot de verwerking van persoonlijke gegevens. U heeft altijd het recht om de door u verstrekte informatie in te kijken, te verbeteren of aan te passen. Daartoe stuurt u een schriftelijk verzoek naar het bovengenoemde adres.
  • Artikel 3: Looptijd van de Wedstrijd - Begin van de Wedstrijd: 10-3-2020. Einde van de Wedstrijd: 13‐3‐2020 18:00. De winnaar wordt uiterlijk op 20-03-2020 op de hoogte gebracht.
  • Artikel 4: Deelname - Om geldig te kunnen deelnemen dienen alle velden van het online beschikbare invulformulier ingevuld te worden. Enkel bij het invullen van correcte gegevens is deelname geldig. Iedere persoon mag slechts éénmaal deelnemen. Bij verschillende deelnames is enkel de eerste deelname geldig. Elke deelnemer aan een bepaalde wedstrijd, heeft slechts kans één prijs te winnen. Laattijdige antwoorden of inzendingen worden niet meer in aanmerking genomen.
  • Artikel 5: De prijs - De winnaar krijgt als prijs een prijzenpakket bestaande uit: 1x Mario-canvas, 1x Faceoff Deluxe Controller (Super Mario), 1x Super Mario Odyssey cap, 1x notitieboek en 1x Nintendo travel coffee cup . De prijs kan niet worden vervangen door een geldbedrag of willekeurig welke andere compensatie. De Organisator kan, indien hij daar buiten zijn wil om door omstandigheden toe gedwongen is, elke prijs door een vergelijkbare en gelijkwaardige prijs vervangen.
  • Artikel 6: De Winnaar - De winnaar wordt op basis van de open vraag gekozen door de Game Mania jury. Bij vermoeden van fraude, behoudt Game Mania zich het recht een deelname ongeldig te verklaren.
  • Artikel 7: Wetgeving - De algemene voorwaarden zijn onderhevig aan de Belgische wetgeving, en worden geïnterpreteerd en uitgevoerd conform het Belgisch recht. Alle eventuele geschillen die hieruit voortvloeien of verband houden met deze wedstrijd, en welke niet in der minne kunnen opgelost worden, zullen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter. De organisator behoudt zich het recht voor om in elke afzonderlijke jurisdictie de wedstrijd op elk ogenblik op te schorten of in te trekken indien zij daartoe gedwongen wordt omwille van wettelijke redenen of omwille van dwingende zelfregulerende redenen, zonder enig recht op compensatie of tegemoetkomingen ten aanzien van de deelnemers.
  •