Ga aan de slag met Keyforge!

Een startersgids voor Keyforge.

Een goed half jaar na release is het tijd voor de eerste expansieset van Keyforge: Age of Ascension! Voor iedereen die nog niet mee is met de nieuwste game van Richard Garfield (bij iedereen bekend als bedenker van Magic: The Gathering en ondertussen ook andere leuke boardgames) is hier dé startergids voor Keyforge, een fantastische game!

Keyforge is een uitzondering op de bekende card games. Elk deck dat je koopt is uniek. Ze worden samengesteld via een algoritme dat bepaalt welke kaarten in een deck zitten en er rekening mee houdt dat elk deck (op zijn eigen manier) evenwaardig is aan een ander Keyforge deck. Hierdoor zijn er duizenden mogelijkheden. Met deze uitbreiding worden er nieuwe kaarten toegevoegd waardoor de variaties nog uitgebreider worden. Het is steeds de bedoeling dat de decks een geheel blijven en niet (zoals bij TCG’s) dat je met de verzamelde kaarten zelf een deck gaat bouwen.

De decks uit Call of the Archons (de eerste set) worden samengesteld uit een poule van 166 kaarten. Age of Ascension zal bestaan uit 204 nieuwe kaarten. Je kan met Age of Ascension van start gaan zonder kaarten van de eerste set. Ook kan je met decks van de eerste set tegen decks van de nieuwe set spelen, wat betekent dat je een poule van 370 kaarten hebt. Elk deck is evenwaardig samengesteld. Uiteraard zullen er altijd match-ups zijn die beter of minder goed tegen elkaar opgaan.


Overzicht game components

 

Er zullen in Age of Ascension nieuwe keywords (abilities) geïntroduceerd worden zoals:

  • Alpha: De actie gelinkt aan een Alpha keyword kan enkel als eerste actie in een beurt gespeeld worden. Hierdoor kan je bijvoorbeeld een beurt openen met een ijzersterke Alpha strike waardoor je gevechtslinie de tegenstander gemakkelijker kan uitschakelen.
  • Omega: Als je deze kaart of actie speelt eindigt de huidige stap (zie stap 3). Deze kaarten kunnen meestal tactisch ingezet worden en hebben een grote impact op het spelbeeld. Ze zijn vergelijkbaar met de kaarten waarvoor je vroeger chains kreeg.
  • Deploy: Normaal kan je enkel creatures in het spel brengen via de flanken van je aanvalslinie, en kan je de line-up van je huidige in play kaarten niet wijzigen. Vanaf nu kun je creatures met een Deploy keyword overal in je linie plaatsen.

Elk deck wordt samengesteld uit kaarten vanuit drie huizen. In Keyforge neem je de rol op van een Archon, een bewoner van de artificiële planeet genaamd The Crucible, gecreëerd door de mysterieuze Architects. Zij worden vastgehouden in The Vaults van the Crucible. Als speler en Archon leid je een team (jouw deck) van creatures, artefacts, items en special abilities van drie huizen. Met dit team is het je doel om als eerste de drie Keys te forgen (smeden) dat de vaults zal unlocken om de geheimen, kennis, krachten van de Architects te ontdekken.

De 7 huizen


De zeven huizen van Keyforge

 

BROBNAR: bestaat uit eeuwenoude War Clans afkomstig van Trollen en reusachtige orc-achtige wezens, geïnspireerd op barbarians en vikingen. De reuzen van Brobnar zoeken een weg naar Vanhalla, voor hen een mythische plaats. De idealen, technieken en samenleving van Brobnar is gebaseerd op brute en rauwe kracht en hun liefde voor een goed gevecht en ravage.

DIS: is een wereld tussen werelden en bevindt zich tussen The Crucible en de onderlaag. Het is een spirituele wereld vol lijden en slechtheid, vergelijkbaar met de hel. De demonen en wezens van Dis hebben een labyrint van tunnels gebouwd vol vuur en vallen om de zwakke zielen van hun gevangenen op te branden.

LOGOS: de meest technologisch superieure en wetenschappelijk geavanceerde huis van The Crucible. Hun oorsprong is onbekend aangezien ze door de jaren heen hun lichaamsdelen vervangen hebben door technologische en mechanische onderdelen om een ras van robots te worden. Logos staat open voor elk ras, op voorwaarde van een briljante geest. Hun doel is zich te ontdoen van hun sterfelijkheid en volledig androïde te worden. Bij Logos staat het verzamelen van data en informatie op de eerste plaats.

MARS: dit huis is gebaseerd op de klassieke Sci-Fi groene marsmannetjes. Het Mars Imperium is zo’n 200 jaar geleden gevallen en de laatste van hun ras zijn verhuisd naar The Crucible. Het is een puur ras van kleine groene mannetjes.

SANCTUM: zwevend boven de grond kan je idyllische, pittoreske eilanden terug vinden met prachtige watervallen en overvloedige fauna en flora. Deze eilanden zijn thuis voor de engelachtige ridders van Sanctum. Deze krijgers zijn puur en rechtschapen, zoals de ridders van weleer. Je kan ze herkennen aan de stralende gele aura’s rond hun hoofd. Deze aura’s geven energie aan hun wapens en armor. Hun doel is hun eigen paradijs beschermen.

SHADOWS: Deze clan bestond vroeger enkel uit elfen. Ze hebben geen eigen territorium in The Crucible, maar leven verspreid over de planeet. Shadows bestaat uit huurmoordenaars, dieven, zakkenrollers en andere rogue-achtige wezens van verschillende rassen. De Shadows vinden elkaar in hun overtuigingen, meer dan plaats en ras.

UNTAMED: Untamed bestaat uit wezens die niet samen hangen door clan, natie of huis. Je kan hier wilde dieren terug vinden, maar ook hoog intelligente wezens die in het leven staan zonder zich te binden aan een bepaalde groep. Bij hen staat vrijheid op de eerste plaats. Ze trekken zich dan ook graag terug in het wild om ongestoord en op zichzelf leven.

Hoe speel je Keyforge?

Het doel van Keyforge is dat jij als eerste – it’s all in the title - de drie Keys forged (smeedt). Je doet dit door tijdens de game ᴁmber te verzamelen aan de hand van je kaarten.

Elke speler beschikt over een uniek deck van 36 kaarten waarmee ze de andere speler te slim af moeten zijn. Plaats de identity card van je deck links of rechts van je spelersveld; hierop verzamel je jouw ᴁmber. Schud je kaarten en laat de andere speler je deck ook afheffen of schudden. Daarna kan het spel beginnen:

Identity card

 

Bepaal eerst de startspeler, dit kan door een dobbelsteen te gooien, een munt op te werpen of een andere creatieve manier. Wanneer de startspeler bepaald is trekt deze 7 kaarten van zijn deck en speler twee neemt 6 kaarten op hand.

Beide spelers mogen een mulligan doen indien hun starthand niet naar wens is. Dat wil zeggen dat ze hun eerste hand éénmalig mogen wegdoen en nieuwe kaarten trekken, maar wel één kaart minder als hun eerste hand. (De startspeler zou dan 6 kaarten hebben en de tweede speler 5 kaarten).

De startspeler speelt tijdens zijn eerste beurt maar één kaart van één huis. Nadien is zijn beurt voorbij. De tweede speler is dan aan de beurt, waarna de standaard stappen in volgorde gevolgd worden.

Spelersveld

 

  • Stap 1. Forge een Key: als je als actieve speler 6 ᴁmber tokens op je spelerskaart hebt verzameld moet je nu één key forgen (draai een van de Keys met de actieve kant naar boven). Er kan maar één Key per beurt gemaakt worden. Is dit je 3e Key dan heb jij gewonnen en is de game voorbij.
  • Stap 2. Kies een huis: in elk deck zitten kaarten van 3 huizen. Deze kan je terug vinden op je identity card. Je mag in jouw beurt een huis kiezen waarvan je kaarten wil spelen. Deze beurt kan je zo veel kaarten van het gekozen huis spelen en activeren. Kaarten van andere huizen kan je niet gebruiken of spelen, tenzij je kaarten hier specifiek toestemming voor geven (vb. Omni-ability, use a friendly creature, etc…). Na het kiezen van je huis heb je ook de mogelijkheid om alle kaarten vanuit je archief (specifieke ability) op hand te nemen.
  • Stap 3. Activeer je huis en speel kaarten van je gekozen huis, je herkent deze kaarten aan het symbool in de linker bovenhoek. Activeer creatures om te vechten of te reapen. Gebruik artifacts en abilities, of discard kaarten van dit huis. Zowel creatures als artifacts die je vanuit je hand in het spel brengt zullen exhausted / tapped in het spel komen. Je kan ze de eerste beurt nog niet gebruiken, tenzij specifiek op de kaart vermeld. Sommige kaarten hebben links boven ook een ᴁmber token staan. Als je deze in het spel brengt ontvang je meteen het vermelde aantal ᴁmber op je spelerskaart. Andere kaarten hebben dan weer een “play” ability die meteen effect heeft als je de kaart speelt. Er zijn ook actiekaarten die je kan spelen met een direct effect en nadien op je aflegstapel terecht komen. Met het beëindigen deze stap ga je door naar stap 4 en 5 en beëindig je je beurt.
  • Stap 4. Ready je kaarten: je kan nu alle gebruikte kaarten die nog in het spel liggen en exhausted zijn terug activeren voor een volgende beurt.
  • Ready vs. exhausted
  • Stap 5. Hand aanvullen: je mag jouw hand opnieuw aanvullen tot 6 kaarten. Als je al 6 of meer kaarten in hand hebt kan je geen kaarten bij pakken, maar moet je er ook geen discarden (afleggen). Op elk moment als je trekstapel leeg zou zijn, mag je de aflegstapel schudden en hier opnieuw een trekstapel van maken. Kaarten die Purged zijn worden niet terug in je deck geschud aangezien deze removed from the game zijn. Nadien verplaats je jouw Chain marker één stap terug indien van toepassing. Indien je over 6 ᴁmber tokens beschikt op je spelerskaart kondig je dit aan met “Check”! Hiermee geef je aan dat op het begin van je volgende beurt een Key kan forgen.

Bij het gebruik van sommige sterke abilities krijg je Chain toegewezen. Je plaatst dan jouw Chain marker op het bord om dit op te volgen. Afhankelijk van de locatie van je marker mag je op het einde van je beurt je hand met één of meer kaarten minder aanvullen. Op het einde van je beurt, als laatste actie wordt je chain met één verminderd. Abilities worden ook op de kaarten uitgelegd.

De verschillende soorten kaarten zijn:

ACTION CARDS: Wanneer een actiekaart wordt gespeeld zal de actieve speler de “play” abilitiy meteen uitvoeren. Nadien komt deze kaart op de aflegstapel terecht.

ARTIFACTS: Deze komen het spel exhausted binnen, vlak achter de gevechtslinie. Artifacts blijven in het spel, tenzij anders vermeld op de kaart of door andere effecten. Action abilities kunnen enkel gebruikt worden als het huis van de artifact actief is. Omni abilities kunnen ook gebruikt worden als een ander huis actief is.

CREATURES: Deze komen het spel exhausted binnen en worden op de eerste rij, in de gevechtslinie geplaatst. Creatures blijven in het spel tot dat de gekregen damage hoger is dan hun power value. Nieuwe creatures moeten steeds op de flank geplaatst worden. Het is hier bij dus belangrijk om aan de volgorde van de gespeelde creatures te denken. Als er een creature het spel verlaat wordt de gevechtslinie ook terug gesloten.


Creature Card.

 

Creature acties zijn:

  • Reap – Als het huis van dit creature actief is, exhaust deze kaart en voeg één ᴁther toe aan je identity card vanuit de voorraad. “Reap-abilities” kunnen nu geactiveerd worden.
  • Fight – Creatures van het actieve huis mogen vechten. Het creature exhaust en de actieve speler kiest welke creature van de tegenstand hij aanvalt. Beiden dealen ze damage gelijk aan hun power. De damage van beide creatures gebeurt gelijktijdig. Schilden houden X-aantal damage tegen. De overlevende creatures leggen het aantal doorgekomen damage tokens op hun creature kaart. Als de aanvaller overleeft kan hij nu zijn “Fight-abilities” spelen.
  • Action – Elke ready creature van het actieve huis met een “Action-ability” kan deze gebruiken en exhausts.
  • Omni – Elke ready creature mag zijn “Omni-ability” gebruiken, ook al is hun huis niet actief, en exhausts.

UPGRADES: Deze kaarten komen het spel binnen en worden meteen verbonden aan een creature, gekozen door de actieve speler. Zo lang het creature in het spel blijft, zo ook de upgrade. Eens het creature het spel verlaat, zal de upgrade op de aflegstapel terecht komen. Als een upgrade niet kan verbinden aan een kaart, kan deze ook niet gespeeld worden.

Dit zijn de basisregels waarmee je zeker van start kan gaan! Je kan meer informatie vinden via Fantasy Flight Games!

Keyforge: Age of Ascension

Kriebelt het om zo veel mogelijk Keys te forgen met deze fantastische game? Dan kan je zeker kiezen voor de Two-Player starter set van Age of Ascension. Hierin kan je 2 unieke Keyforge decks vinden, 6 Key tokens, 2 Chain tracker cards & tokens, 2 Playmats, 24 damage tokens, 26 ᴁmber tokens, 44 power en stun tokens en kan je meteen aan de slag!

Keyforge: Age of Ascension Starter Set Keyforge: Age of Ascension Deck
Keyforge: Call of the Archons Starter Set Keyforge: Call of the Archons Deck
Keyforge: Voordeelbundel Keyforge: ontdek het volledige aanbod


Inhoud Keyforge: Age of Ascension Starter Set

Wat de game zo uniek maakt is dat elk deck anders is en ook een andere tactiek nodig heeft. Sommige decks zijn zeer agressief en zijn gemaakt om de creatures van de tegenstander zo snel mogelijk van het bord te verwijderen. Andere decks focussen zich op het zo snel mogelijk verzamelen van ᴁmber en verwaarlozen combat. Door de variatie in speelstijlen blijft het spel interessant en kijk je ook steeds uit naar elk nieuw deck dat je kan uitproberen. Dus daag vriend en vijand uit voor een potje Keyforge en blijf je collectie uitbreiden met leuke en onverwachte decks!