Een moestuin voor talent!

Dutch Game Garden Logo 

Namen zoals Vlambeer, Ronimo Games, RageSquid of Control Magazine komen je misschien wel bekend voor. Deze bedrijven hebben allemaal naam gemaakt in de Nederlandse game industrie en sommige hebben zelfs internationaal succes. Voordat ze bekend en succesvol werden begonnen ze klein en kregen ze hulp van Dutch Game Garden. Misschien komt die naam je ook wel bekend voor, misschien niet, maar de Nederlandse game industrie zou er heel anders uit hebben gezien zonder hun bestaan.

Maar wat doet Dutch Game Garden nou precies? Nou, het is in ieder geval geen meditatie tuin voor gestreste game ontwikkelaars om te mediteren. Nee, het noemt zichzelf een Incubator. Het verzamelt en ontwikkelt talent en brengt dit samen in de vier vestigingen die Dutch Game Garden inmiddels kent. Waar het in 2008 begon met 1 vestiging in hartje Utrecht is het concept nu uitgegroeid tot 4 vestigingen in Utrecht, Hilversum, Breda en binnenkort ook Twente.

Om de organisaties binnen Dutch Game Garden te helpen biedt het hen meerdere mogelijkheden aan om te helpen met het groeien als bedrijf. Zo heeft het als deel van hun Incubation Program een dag waarbij bedrijven zich kunnen ontwikkelen op verschillende gebieden van het bedrijfsvoeren buiten het ontwikkelen van games zelf. Denk hierbij aan team management, marketing en financiën.

Verder houden ze iedere eerste woensdag van de maand een Netwerk Lunch, waarbij ze studenten, professionals en bedrijven de kans geven met elkaar kennis te maken en om zijn of haar project te presenteren voor anderen.

 

Global Game Jam 16

 

Naast het helpen van interne bedrijven helpt Dutch Game Garden ook met het organiseren van de jaarlijkse Global Game Jam in Nederland. Met meerdere locaties over heel het land die communiceren met andere organisaties over de hele wereld is het een flinke klus om alles in goede banen te laten leiden zodat alle deelnemende teams in alle rust hun games kunnen maken in 48 uur tijd. Gelukkig is het tot nu toe altijd goedgekomen! 

 

Indigo Logo

 

Ben je meer van het spelen dan van het maken? Ook dan heeft Dutch Game Garden iets voor jou. Ieder jaar organiseren zij namelijk ‘Indigo’. Dit is een gratis evenement waarbij ontwikkelaars hun spellen speelbaar maken voor het publiek. Het evenement is helemaal gratis en is ieder jaar weer een succes. De eerstvolgende is al gauw; Indigo 2017 wordt namelijk op 30 juni gehouden in de oude gevangenis 'De Lik' in Utrecht. Ben je benieuwd wat er allemaal te zien zal zijn? Op de officiële Indigo site staat een lijst, maar hier alvast een paar voorbeelden:

 

Hidden Folks

Hidden Folks Banner

 

Ben je na ons eerste artikel benieuwd naar Hidden Folks, maar wil je het eerst uitproberen? Dan is nu je kans! Adriaan de Jongh en Hidden Folks staan op Indigo met de nieuwste Factory update, die maar liefst 3(!) nieuwe gebieden toevoegt aan de game.

 

Staxel

Staxel

Staxel is een charmante sandbox game waar je als nieuwe inwoner van een dorp een boerderij gaat onderhouden en moet laten groeien. Klinkt dit bekend? Een beetje, maar Staxel brengt een nieuwe dimensie aan die formule met online multiplayer en een leuke Voxel artstyle.

 

Planetoid Pioneers

Planetoid Pioneers

 

 

Ga de ruimte in en ontdek en bouw je eigen planeten in deze 2D Exploration & Creation game. Je kan van alles zelf bouwen; van voertuig naar robot naar planeet! Creaties kan je zelfs delen door middel van een simpel foto bestandje. Boor een gat in een planeet en ontdek wat voor rariteiten je allemaal kan vinden in Planetoid Pioneers.

 

Tell Me What You See

Een hele coole VR game waarbij twee spelers samen moeten werken om puzzels op te lossen. Het interessante aan de game? De ene speler ziet een diorama van een kamer op een scherm en de andere speler draagt een VR headset en bevindt zich ín die kamer. Zo moeten de twee spelers elkaar helpen om objecten te vinden en puzzels op te lossen.

 

Er zijn nog veel meer games te ontdekken op Indigo! Wil je hierbij zijn? Ga dan naar de site om je gratis ticket te reserveren!

 

Dit artikel werd mogelijk gemaakt door Martin van der Wolf, verkoopmedewerker in Game Mania Alphen aan den Rijn en student game development.