Verborgen tussen de Blockbusters

Niet alle games vereisen een mega-team met een miljoenenbudget of een marketingcampagne waarmee je gelijk de staatsschuld zou kunnen afbetalen. Nee, gelukkig zijn er ook games die wel wat kleiner zijn. Games die je misschien niet een Hollywood gevoel geven, maar wel weer durven te experimenteren. Games die door (relatief) kleine teams gemaakt worden zonder dat een grote uitgever erboven hangt en zich met het creatieve proces bemoeit. Ook in Nederland en België zijn er zat indie developers die hun best doen om op te vallen. 

Deze week staat Hidden Folks, de game van de Nederlandse developers Adriaan de Jongh & Sylvain Tegroeg, in de spotlight.

 

Hidden Folks

Hidden Folks 1

Het doel van het spel is vrij simpel, je krijgt een scherm vol met animaties en je moet tussen alle bezigheden door een paar figuurtjes vinden. Het doel komt je misschien bekend voor: het heeft namelijk veel weg van de boekenreeks, ‘Waar is Wally?’ (Engels, ‘Where is Waldo?’) Ondanks de makkelijke vergelijking hiermee weet Hidden Folks toch haar eigen identiteit te behouden.

De ijzersterke combinatie tussen de tekenstijl van Tegroeg en de humor maken dit een geweldige game om gewoon af en toe mee tot rust te komen. De prachtige en complexe illustraties zijn allemaal met de hand getekend door Sylvain en vervolgens stuk voor stuk tot leven gebracht in de game. Om nog meer charme in de game te stoppen hebben Adriaan en Sylvain alles met hun eigen stembanden van geluid voorzien. Van jungle tot aan fabriek, alles is gedaan met stemgeluid.  

Natuurlijk doen ze niet echt alles met z’n tweeën. Nee, er is ook een groep freelancers die hun helpen. Martin Kvale (Teslagrad) doet het sound design, Aran Koning (sokpop.co) helpt met programmeren en Mirthe Venbrux (Short-film: Typing) is assistent-producer.

Ja, helpen! Niet hielpen! Hidden Folks is dan wel al uitgebracht, maar het team werkt er nog flink aan!

Op dit moment is Hidden Folks beschikbaar via Steam (PC/Mac) en iOS met 15+ getekende gebieden en meer dan 120 figuurtjes om te vinden, maar Tegroeg en de Jongh laten het hier niet bij en willen in de toekomst nog meer features en gebieden gaan toevoegen en ook een Android-versie staat nog op de planning.

Klinkt dit allemaal wat te simpel en zoek je een extra challenge? Dan kon je afgelopen februari bij het Indie games Festival ScreenShake 2017 de game ook spelen met een verrekijker op 6 meter afstand! Hidden Folks maakte daar deel uit van de Sokpop Collective kunstopstelling. 

 Hidden Folks 3

Mijn ogen doen alweer zeer als ik eraan terugdenk.

 

Ga jij Hidden Folks uitproberen? Laat ons weten hoe jouw ervaring was via Social@gamemania.eu

 

Dit artikel werd mogelijk gemaakt door Martin van der Wolf, verkoopmedewerker in Game Mania Alphen aan den Rijn en student game development.