Ghost Recon Breakpoint laat jou en je vrienden los in een vijandelijke omgeving

De jacht is geopend, maar op wie?

Het is alweer een tijdje geleden sinds we in Ghost Recon: Wildlands voor het eerst in de geschiedenis van de serie een open wereld mochten verkennen. Het opjagen en uitroeien van een drugskartel met drie vrienden (of computergestuurde teamgenoten) beviel goed, waardoor het niet meer dan logisch is dat Ubisoft dit thema verder verkent in een vervolg. Hoewel Ghost Recon Breakpoint veelal dezelfde DNA vertoont als zijn voorganger, blijkt tijdens onze uitgebreide previewsessie in Parijs dat deze game een hele andere aanpak vereist.

Niet zomaar een Wildlands 2

Al vanaf het moment dat de game begint en de helikopter van onze zelfgemaakte Ghost neerstort, is de realistische, genadeloze toon van Ghost Recon: Breakpoint gezet. Ons personage weet met moeite uit het smeulende wrak te klimmen, maar is aan haar manke loopje te zien ernstig gewond. We zoeken eerst beschutting achter een boom en pakken de verbandtrommel erbij. Een beetje verband hier, een beetje verband daar en een adrenalinespuit verder, is onze agent er weer klaar voor. Er waren nu geen vijanden in de buurt, maar laat deze tutorial alvast een lesje zijn: wanneer je je in een vijandelijke basis bevindt, ga je eerst dekking moeten vinden voordat je jezelf kan oplappen. Je zult dus wel twee keer moeten nadenken voordat je jezelf in Rambo-stijl vol in de vuurlinie werpt.

In Breakpoint ligt een dergelijke serieuze verwonding namelijk altijd op de loer. In de eerste plaats door de gevaarlijke Wolves; ex-Ghosts die dezelfde training als jij hebben ondergaan en dus zeer dodelijk zijn, maar ook door de omgeving. Breakpoint ruilt de gebergtes en jungle van Bolivia uit Wildlands in voor het (fictieve) Zuid-Pacifische eiland Auroa, waar een dodelijke cocktailmix van vulkanen, moerassen, tropen, sneeuwpistes en zoutvlaktes zorgen voor een hachelijk terrein. Je vecht dus niet alleen tegen Wolves, maar ook tegen de natuur. Een verkeerde stap, en je mag de EHBO-trommel er weer bij pakken.

Het terrein kan ook in je voordeel werken. De vijandelijke Wolves, die Auroa hebben veroverd om geavanceerde Drone-technologie in handen te krijgen, patrouilleren ten alle tijden op het eiland, waardoor je gedwongen bent om voorzichtig rond te sluipen. Dreigt iemand je te ontdekken, dan kun je via de zogenaamde Prone Camo-functie jezelf bedekken in modder of sneeuw om je camouflage te perfectioneren. Zelfs de meest doortastende surveillance-drones kunnen je dan niet vinden, wat jou de gelegenheid geeft om doelwitten stil en onopgemerkt uit te schakelen.

Wat zij kunnen, kun jij ook

Net als in Wildlands leent Breakpoint zich het beste voor coöperatieve gameplay met drie andere vriend(inn)en. Dit keer zijn er verschillende classes om te kiezen, wat ruimte geeft voor uiteenlopende tactieken. Met de Assault-klasse heb je bijvoorbeeld een dikker pantser en kun je meer klappen (of kogels) vangen, terwijl de Panther in hekken kan knippen en met een rookgranaat voor verwarring en een snelle ontsnapping kan zorgen. Iedere class heeft zo zijn specialiteiten, terwijl alle wapens voor alle classes beschikbaar blijven. Zo kun je een Medic met een sniper zijn, of zelfs een Sharpshooter met een raketwerper.

Of je nou solo, coöperatief of competitief wilt spelen: wij zorgen ervoor dat de content er is, en de speler beslist wat hij of zij eruit haalt."

- Nouredine Abboud, Executive Producer

 

 

Wanneer je alleen of offline wilt spelen, zijn er geen computergestuurde teamgenoten die je ondersteunen, zoals in Wildlands wel het geval was. Je vindt dit keer als solospeler versterking in de vorm van drie drones, die je helpen bij het verzamelen van intel, het spotten van vijanden en ook met het uitvoeren van de terugkerende Sync Shots: het tegelijkertijd uitschakelen van meerdere doelwitten.

Nouredine Abboud, Executive Producer van de game, vertelt ons dat het team bewust heeft gekozen om de AI-partners te verwijderen, omdat Breakpoint je echt het gevoel moet geven dat je geïsoleerd en onvoorbereid in een vijandelijke omgeving bent gestrand, en dat gevoel zou weggenomen worden met drie computergestuurde teamleden. Dat wil echter niet zeggen dat Breakpoint minder geschikt is voor solospelers: “We maken een game die aantrekkelijk is voor iedereen die houdt van spec-ops, dus of je nou solo, coöperatief of competitief wilt spelen: wij zorgen ervoor dat de content er is, en de speler beslist wat hij of zij eruit haalt,” aldus Abboud.

Tijdens onze speelsessie zagen we ook veel van die visie terug. Er is veel meer moeite gestoken in het verhaal van Breakpoint ten opzichte van Wildlands, te zien aan de vele tussenfilmpjes, dialoogkeuzes in gesprekken en door de vertolking van acteur Jon Bernthal (Shane in The Walking Dead, The Punisher) als Cole D. Walker, de leider van de Wolves en jouw ex-mentor. Met de toevoeging van de classes, vindbare wapens en kledingstukken (het bekende loot-systeem) en de gedeelde progressie tussen singleplayer en multiplayer, lijkt Ghost Recon: Breakpoint vooralsnog elke soort gamer op zijn wenken te bedienen.

Tactische oorlog in Ghost War

De competitieve modus genaamd Ghost War is ook veel uitgebreider in Breakpoint dan in Wildlands, waar Ghost Wars als post-launch update debuteerde. Deze 4 vs 4 pvp-modus combineert de bekende tactische gevechten met nieuwe survival-elementen uit Breakpoint, zoals extreme weersomstandigheden, zware verwondingen en diverse terreinen. Het zijn spannende matches waarbij samenwerking en communicatie centraal staan, maar met een goede voorbereiding kom je ook al een heel eind. Met de juiste samenstelling van classes in je team, een succesvolle deploy van een drone die vijanden markeert, of juist door jezelf op tijd te schermen van vijandelijke scans, kun je de uitslag van een pot bepalen. Een steeds kleiner wordende arena zorgt ervoor dat ook scherpschutters in beweging moeten blijven, terwijl random loot en hackbare surveillance-apparatuur voor de onvoorspelbaarheidsfactor zorgen. Het is in ieder geval duidelijk dat Ubisoft het competitieve element van Ghost Recon: Breakpoint serieus neemt, want wat we tot nu toe hebben gespeeld was al veelbelovend.

Eigenlijk kunnen we hetzelfde zeggen over de hele game. Met de toevoeging van Jon Bernthal als de rogue agent Cole D. Walker (en we hebben kunnen lospeuteren dat Bernthals hond op een of andere manier in de game zal zitten!) toont Ubisoft aan dat het verhaal een belangrijk speerpunt wordt van Breakpoint en tegelijkertijd zorgen de nieuwe survivalmechanieken en de vernieuwde setting voor de nodige verfrissing. We weten ook dat Ubisoft de game nog voor een hele lange periode zal blijven ondersteunen, in de vorm van reguliere patches en updates, met onder andere nieuwe missies, multiplayer maps, nieuwe classes, Raids en nog veel meer.

Er is letterlijk voor ieder wat wils en dat maakt Ghost Recon: Breakpoint zo’n interessante en veelbelovende game. Onze Game Mania-squad kijkt reikhalzend uit naar de release. Zorg ervoor dat je zeker bent van een pre-order bij Game Mania om exclusieve pre-order voordelen te krijgen, zoals een handige pocket charger en poster, en dan zien we je binnenkort op Auroa!

Bekijk ook onze gameplay footage om een nog beter beeld te krijgen van de game! De video toont het begin van de game, enkele tussenfilmpjes, een coöp-missie en nog veel meer.

preorder

Pre-order nu!


Bestel Ghost Recon Breakpoint bij Game Mania en je ontvangt een gratis upgrade naar de Auroa Edition! Deze editie bevat XP-boosters en Skell Credits-packs die je een voorsprong geven aan het begin van je avontuur, het Sacred Land Pack met een extra missie en het mêleewapen Ritual Karambit. Ook ontvang je gratis een handige Pocket Charger Knife om al je smartdevices op te laden (op=op!), een poster en het Sentinel Corp. Pack met speciale voertuigen en wapens!
PlayStation 4
Auroa Edition
Xbox One
Auroa Edition

Ontdek alle Ghost Recon Breakpoint
edities en inruilacties!

Afbeeldingen