Wat zijn de voordelen van het spelen van games?

Goed voor je cognitieve en sociale skills

Misschien voelt het wel alsof je je tijd zit te verspillen wanneer je uren aan een stuk aan het gamen bent. Of wellicht stuur je je kind liever naar buiten dan dat hij of zij op zondagmiddag met een controller in zijn of haar handen gekluisterd zit. Toch zitten er behoorlijk wat voordelen aan het spelen van computerspellen. Je zou er zelfs socialer van kunnen worden en betere cognitieve functies van kunnen krijgen! Hieronder sommen we een aantal voordelen van het spelen van games op.

Van gamen kun je socialer worden

Uren achter de televisie zitten in plaats van afspreken met andere mensen, dat kan toch nooit goed zijn voor de sociale ontwikkeling? Integendeel! Uit een recent onderzoek waarin 900 kinderen van hun 6de tot hun 12e werden gevolgd, blijkt dat het spelen van games niet gepaard gaat met een vermindering van sociale vaardigheden. Alleen bij tienjarige meisjes was een mogelijk effect te zien, wellicht doordat er iets minder vrouwen online games spelen.

Maar over het algemeen heeft het spelen van games dus geen negatief effect op je sociale skills. Dat is ook niet zo gek: bij het spelen van online games sta je regelmatig in contact met andere spelers. In veel competitieve games speel je in teams tegen elkaar en moet er dus samengewerkt worden om het andere team te verslaan. Soms ontstaat het contact via echte gesprekken met een headset en microfoon, of bijvoorbeeld via gestuurde berichten, maar zelfs zonder directe communicatie kan er met in-game acties gecommuniceerd worden. Denk maar aan de verschillende dansjes die je kunt doen in Fortnite.

In Overwatch vormt samenwerken met je medespelers de sleutel tot overwinning.

Ook in een bundeling met onderzoeken van Kennisnet waarin uitgebreid wordt ingegaan op de effecten van games, wordt gesteld dat games een positieve invloed kunnen hebben op de sociale eigenschappen van mensen. Daarbij wordt wel gesteld dat het onderzoek nog in de kinderschoenen staat. Maar er van uitgaan dat je van games spelen een eenzame kluizenaar wordt, is allang niet meer van deze tijd.

Gamen is goed voor je (taal)kennis

Games zitten vaak bomvol met tekst. Sowieso moet er dus regelmatig gelezen worden tijdens het spelen van games. Het gaat hierbij niet alleen om Nederlandse tekst; veel spellen zijn alleen in het Engels speelbaar en bevatten dan ook veel geschreven en gesproken Engelse dialogen en teksten. Sommige spellen bieden daarbij Nederlandse ondertiteling, zodat spelers langzaam maar zeker beter worden in de Engelse taal. Veel kinderen komen door games dan ook  in aanraking met diverse Nederlandse en Engelse woorden. Een steekproef van Elke Peters en Eva Puimège onder 560 Vlaamse kinderen bevestigt dit: kinderen kennen veel Engelse woorden, en dat is mede te danken aan Engelstalige games en televisieseries.

Pokémon Let's Go is niet in het Nederlands te spelen, maar is dankzij de simpele Engelse teksten goed te volgen voor kinderen.

Sterker nog; uit de verzameling onderzoeken van Kennisnet blijkt ook dat educatieve games gebruiken in een lesomgeving een positieve impact op leerlingen kan hebben, specifiek tijdens taalvakken en wiskunde. Wel wordt benadrukt dat de docent in veel gevallen nog altijd een belangrijkere rol speelt in het vergaren van kennis.

Overigens train je niet alleen de talenknobbel met games. Sommige spellen bieden een grote verscheidenheid aan kennis waar je wat van opsteekt. Denk bijvoorbeeld aan de recentelijk verschenen games Assassin’s Creed Origins en Assassin’s Creed Odyssey. Hoewel deze spellen een vrije, virtuele interpretatie bieden van respectievelijk het oude Egypte en Griekenland, bevatten ze ook een zogenaamde ‘Discovery’-modus waarin je een virtuele tour krijgt en allerlei feitjes uit de geschiedenis bijleert. Real-time strategiegames zoals de Total War-reeks geven je strategische inzichten, de Civilization-games stellen je voor diplomatische dilemma’s en managers zoals SimCity, Planet Coaster en Planet Zoo laten je experimenteren met infrastructuur en budgetten.

Games spelen kan helpen tegen depressies

Games zouden zelfs kunnen helpen bij het behandelen van depressies en angstklachten, zo stelt professor Rutger Engels. Volgens hem kunnen games soms net zo goed helpen als reguliere therapie. Hij ontwikkelde een depressieve digitale vriendin, een digitaal spookhuis en een meditatieve diepzeeduik in virtual reality. Hoewel games over het algemeen geen echte therapiesessies gaan vervangen, kunnen zeeen ondersteunende rol bieden. Bijvoorbeeld om zo angstklachten in het gareel te houden of een digitale praatpartner te hebben voor het bespreken van problemen. Sommige bedrijven zetten bijvoorbeeld steeds vaker virtualrealityprogramma’s in om cliënten over hun angst voor bijvoorbeeld hoogtes of spinnen te zetten.

Games verbeteren je cognitieve functies

Het is algemeen bekend dat games spelen helpt bij het verbeteren van cognitieve functies, zoals je oog-handcoördinatie. Dat is ook niet zo gek: in games moet je vaak hele precieze acties uitvoeren, en dat ook nog precies op het juiste moment. Daardoor raak je steeds beter getraind in het gebruiken van de controller met je handen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat chirurgen die in hun vrije tijd games spelen, minder fouten tijdens operaties maken! Door elke week meer dan drie uur te spelen houden ze hun oog-handcoördinatie scherp. Door vlak voor een operatie een game te spelen gaan ze zelfs preciezer en sneller te werk.

In Detroit: Become Human moeten spelers snel reageren om belangrijke beslissingen te maken of handelingen uit te voeren.

Ook ruimtelijk inzicht verbetert door het spelen van games, zo valt onder andere te lezen bij Kennisnet. De meeste spellen bevatten een uitgebreide spelwereld (in twee of drie dimensies) waar je je als speler een weg door moet zien te banen. Je moet leren hoe jouw aanwezigheid zich verhoudt tegenover de spelwereld, en ook de indeling van je omgeving proberen te onthouden zodat je de weg terug kunt vinden. Veel games bevatten daarnaast landkaarten waarop de indeling van een spelwereld is te zien; zo leer je ook nog eens kaartlezen. In het verlengde daarvan blijkt ook dat games spelen goed is voor het trainen van het geheugen.

Tot slot verbeter je ook je skills in het creatief oplossen van problemen met het spelen van games. Bijna elke game zet je wel voor één of meerdere problemen, soms zelfs met meerdere oplossingen. Je leert op deze manier creatief denken om zo de juiste – of de leukste - oplossing te vinden. Uit het onderzoek dat Kennisnet aandraagt blijkt dat dit niet alleen voor kinderen geldt, maar bijvoorbeeld ook voor studenten. Het spelen van games houdt je dus scherp en creatief.

In de game Firewatch navigeer je door middel van een kaart en een kompas.

Games kunnen goed zijn voor de gezondheid

Hoewel dit lang niet voor alle spellen geldt, zijn sommige game weldegelijk goed voor de gezondheid. In ziekenhuizen en instellingen worden er diverse revalidatiemiddelen ontwikkeld die wel wat weghebben van computerspellen, bijvoorbeeld om geopereerde lichaamsdelen weer op sterkte te krijgen. 
Maar ook in de woonkamer kun je ‘gezonde’ games spelen. Denk bijvoorbeeld aan de recentelijk verschenen Nintendo Switch-game Ring Fit Adventure, waarin je met een soort pilatesring op speelse wijze allerlei oefeningen doet, diverse bewegingsgevoelige spellen voor Xbox Kinect of een swingende workout met de Just Dance-games.

In Ring Fit Adventure red je de wereld van het kwaad terwijl je je lichaam traint.

Geniet, maar game met mate

Alle bovenstaande voordelen gelden natuurlijk vooral wanneer er op verantwoordelijk wijze met games wordt omgegaan. Er is geen algemeen geaccepteerde grens voor hoeveel of hoelang je mag gamen; elk persoon is weer anders het verschilt dan ook per persoon hoeveel invloed een game op hem of haar heeft. Daarom is het belangrijk dat de gamer zelf – of in het geval van minderjarige spelers de ouders – verantwoordelijk speelgedrag bewerkstelligen.

Bepaal voor jezelf – of samen met je spelende kind – bijvoorbeeld een limiet aan speeluren per week, en wissel het af met andere bezigheden waarin de gamer genoeg beweging krijgt. Niemand wordt gezonder van dag in, dag uit tien uur op de bank zitten. Ook is het belangrijk dat mensen games spelen die bij hun leeftijd passen – het leeftijdsclassificatiesysteem van PEGI en de opties voor ouderlijk toezicht op consoles helpen hierbij. Hoewel games an sich mensen niet agressief maken, zijn sommigen gevoeliger voor gewelddadige beelden dan anderen.

De angst dat games verslavend kunnen werken, is daarnaast niet geheel ongegrond. Mensen die toch al een aanleg tot verslaving hebben kunnen zichzelf in games verliezen, en sommige spelers die in het echte leven problemen hebben vluchten naar de virtuele wereld om zo deze problemen te ontwijken in plaats van op te lossen. Wanneer games een negatieve invloed op het echte leven hebben, kan er sprake zijn van verslaving. Wederom geldt hier dat eigen inzicht en het inzicht van ouders van groot belang is.

Ondanks deze valkuilen zitten er dus tal van positieve aspecten aan het spelen van games. Aspecten die net zo reëel zijn als de net genoemde nadelen en dus zeker niet verwaarloosbaar zijn. Games – in de juiste dosering – maken van ons betere mensen!